Updated 10/08/2022
ARCH ENEMY: Bedrog in al zijn vormen
Sinds zangeres Angela Gossow in 2014 na twaalf jaar de fakkel overdroeg aan Alissa White-Gluz, om business manager van de groep te worden, steeg de aanhang zienderogen en speelt de band in grotere zalen en op grotere festivals. Dit jaar sluiten ze Alcatraz Metal Festival af als headliner. Het nieuwe album ‘Deceiver’ brengt terug alles wat de fan mag verwachten met nog net iets meer diversiteit dan zijn voorganger.
Waarom heet het album ‘Deceivers’? Is dit het centrale thema?
‘Wanneer we ons bogen over de semantiek van de songs botsten we op een woord, waarvan we dachten dat het sterker kon uitgedrukt worden. We zochten naar een synoniem en op die manier kwamen we uit bij het woord deceiver en dat zou tegelijk de titelsong, onze eerste single en de titel van het album worden. Bedrog is niet echt een concept, maar komt hier toch in alle facetten voor, o.a. met betrekking tot sociale media.’
In ‘Sunset Over The Empire’ gaat het over een dreigende apocalyps?
‘Jammer genoeg ligt de inspiratie hier bij de huidige situatie in de wereld. Ik schrijf heel graag over donkere onderwerpen, alhoewel ik mezelf eerder als een realist dan een pessimist beschouw. Misschien is het een soort van verdedigingsmechanisme om voorbereid te zijn wanneer het zou gebeuren. Maar het is duidelijk een song met sociaal-politieke achtergrond. Ook al lijkt dit een donkere kijk op onze aardbol, toch eindigen we in de bijhorende video met een positieve noot. Je ziet dat het kleine meisje niet de wereld maar wel haar hond probeert te redden. Dat illustreert de onschuld van de jeugd. Het gevoel dat we hebben dat de wereld aan het crashen is wordt herleid naar een micro-niveau. We moeten niet bezorgd zijn over alles, maar eerder focussen op één ding.’
De band heeft al vijf singles van het nieuwe album uitgebracht. Wat is de achterliggende gedachte?
‘Eén van de dingen die veranderd zijn sinds de pandemie is de manier waarop we een album uitbrengen. De tien à twaalf nummers op een album vereisen allemaal dezelfde concentratie en inspanning van de muzikanten. Meestal krijgt maar een tweetal een muziekvideo. Vandaar het idee om dit uit te breiden. Ik hou enorm veel van video’s, volgens mij is dit de ideale manier om muziek te beluisteren. Voor mij zou dit gerust bij elke song mogen.’
Naar welke muziek luister je vaak?
‘Ik luister heel veel naar klassieke muziek, ook toen ik jonger was. Wanneer ik aan het werk ben, dan word ik vaak afgeleid door zang en ben ik niet voldoende gefocust. Klassieke muziek in de achtergrond werkt ontspannend. Maar ik kan er ook echt naar luisteren, want de composities met blazers, percussie en strijkers hebben allemaal hun eigen melodie, die nodig zijn voor de structuur van de song. Het is enorm krachtig zonder echte regels, een beetje zoals progressieve muziek. De nocturnes van Chopin vind ik bijvoorbeeld fantastisch.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 209.