Updated 27/03/2024
LORDS OF BLACK
Mechanics Of Predacity
De Spaans-Chileense formatie stelde tot nog toe nimmer teleur. Al van bij het titelloze debuut dat tien jaar geleden het daglicht zag, maakt Lords Of Black kwalitatieve power/heavy metal. Gitarist/componist Tony Hernando is naast een getalenteerd songwriter ook een steengoede gitarist. De muziek is op maat gemaakt van zanger Ronnie Romero. Deze Chileen kennen we van Rainbow, The Ferrymen, CoreLeoni, MSG, Vandenberg en vorig jaar nog Elegant Weapons. Maar eerlijk gezegd bij Lords Of Black gedijt hij het best. Na het fel gesmaakte tweeluik ‘Alchemy Of Souls, pt I & II’ is ‘Mechanics Of Predacity’ een logische stap. Na een akoestische intro wordt de beuk genadeloos ingezet op opener en single ‘For What Is Owed To Us’, dit is vintage Lords Of Black zoals we de band het liefst hebben. Een scheurende gitaar, de rauwe strot van Ronnie en een beukende ritmesectie. ‘Let The Nightmare Begin’ is even genadeloos en hakt er lekker op in. Het gaspedaal wordt gelost op ‘I Want The Darkness To Stop’, deze track baadt in een donker sfeertje waarbij Ronnie zijn stembanden minder geweld aandoet. ‘Can We Be Heroes Again’ neigt meer naar hardrock dan heavy metal en hier zet de man een prachtige vocale prestatie neer waarbij hij op natuurlijke wijze zingt. Zijn stem houdt hier het midden tussen Freddie Mercury en Andi Derris. Het is snel duidelijk dat dit een prima uitgebalanceerd album is geworden met veel variatie. ‘Mechanics Of Predacity’ gaat over de oerinstincten van het begin van de mensheid en reikt tot aan de complexe dynamiek van de hedendaagse samenleving. Zowel muzikaal als thematisch is dit een sterk zesde album geworden. Het ruim elf minuten durende ‘A World That’s Departed’ bevat licht progressieve elementen en is een meeslepende song waarop keyboard en gitaar zorgen voor een prachtig uitgesponnen middenstuk. Lords Of Black is terug en hopelijk ook gauw ergens op een podium te zien in de buurt.