Updated 25/07/2024
PALACE
Reckless Heart
Michael Palace verraste me met zijn debuutalbum ‘Master Of The Universe’ in 2016. Ik zag de kerel daarna ook aan het werk op het ter ziele gegane Frontiers Rock-festival in Milaan en dat vergrootte mijn bewondering voor de kerel alleen maar. Dit vijfde album heeft hij opnieuw alleen gecomponeerd, ingespeeld, ingezongen, , geproduceerd en gemixt. Dat Michael zijn hart verloren heeft aan de jaren 80 werd ook duidelijk door de invloeden die te horen water op zijn vorige albums (en vooral op de EP ‘Retrospection’ dat bestond uit jaren 80-klassiekers). Bij het horen van de eerste noten van het titelnummer word je onmiddellijk naar die gouden jaren terug gekatapulteerd. Duidelijke, klare zang, duidelijk aanwezige toetsen in combinatie met scherp gerande riffs en zoete achtergrondzang. Spetterende en scheurende gitaren moet je uiteraard niet verwachten, maar je krijgt in ‘The Widow’s Web’ een mooi symbiose te horen van ondersteunende keyboards en eerder gelikte gitaren die toch heerlijk klinken. Het fris klinkende ‘Back In Your Arms’ roept herinneringen op aan Toto en Mr. Mister. Op een AOR-album hoort een ballade te staan en ‘You Give Me A Reason To Live’ vervult die rol op sublieme wijze. Het nummer bouwt geleidelijk op naar het refrein. Er staat op de Japanse uitgave een gestripte versie van dit nummer als bonus. Het door toetsen gedomineerde ‘Back To ‘85’ had op een soundtrack kunnen staan van films uit die tijd (denk ‘Beverly Hills Cop’, ‘Cobra’, ‘Top Gun’). De nummers bevatten ook popelementen en klinken daardoor enorm radiovriendelijk en qua structuur zijn er raakvlakken met het werk van Richard Marx. Op het swingende ‘Stronger By The Day’ treedt de gitaar wat meer op de voorgrond en sluit dit kwalitatief hoogstaand album af. Fans van AOR uit de jaren ‘80 en keyboardpopnummers uit die tijd zullen deze schijf op repeat afspelen om te genieten van al dit moois.