Updated 06/01/2025
SUBWAY TO SALLY
Post Mortem
Toen ‘Himmelfahrt’ in 2023 uitgebracht werd, gingen er (sterke) geruchten dat dit het laatste Subway To Sally-album zou worden. De sinds 1992 actieve Duitse folkrockband vond het na 3 decennia welletjes, maar spoedig kwamen ze terug op deze beslissing. Zo kunnen we nu hun vijftiende album ‘Post Mortem’ verwelkomen met een vertrouwd, maar toch verfrissend geluid. De zevenkoppige band kleurt de in het Duits gezongen songs nog steeds stemmig in met allerlei folkinstrumenten en de sociaalkritische teksten zijn actueler dan ooit. Subway To Sally wil daarbij een houvast zijn, een baken in een doldraaiende wereld waar alles misloopt. Dat gaat hen – zoals steeds – goed af, te oordelen aan het explosieve ‘Phönix’ met zijn strakke riffs en verhalende zang. De songs worden smaakvol van orkestratie voorzien, terwijl viool, draailier en luit voor gedistingeerde accenten zorgen. Toch straalt het geheel ook daadkracht uit, getuige het geestdriftige ‘Unter Dem Banner’ en swingende songs als ‘Atlas’ en ‘Eisheilige Nacht’. De obligate ballade vinden we in het weemoedige ‘Herz In Der Rinde’, terwijl ook een onderwerp als mentale problemen niet geschuwd wordt (‘Kummerkind’). Nu en dan doet men een uitstapje naar hardere songs. Een goed voorbeeld is ‘Stahl Auf Stahl’ waarin de vrienden van Warkings een handje toesteken. Daar gaan ze overigens ook mee op tournee om dit jaar af te sluiten. De verrijzenis uit het dodenrijk is geslaagd.