... / Story's / Markant / BLIND GUARDIAN: Energie en dynamiek
Markant

Updated 23/09/2022

Markant

BLIND GUARDIAN: Energie en dynamiek

Blind Guardian is toe aan zijn twaalfde studioplaat, als je het album van The Twilight Orchestra meetelt. Qua speelvreugde, dynamiek en hardheid van de muziek keren ze terug naar de vroegste tijd van de groep, maar dan met moderne geluiden en muziek. Maar we laten de uitleg over aan gitarist André Olbrich.

‘De pauze na het vorige album was veel te lang, maar we verloren een jaar met The Twilight Orchestra en dan kwam die pandemie waardoor natuurlijk iedereen enorm gretig was om nieuw materiaal uit te brengen. In de toekomst moeten we flexibeler zijn met het gebruik van onze tijd. Van zodra er een break is moeten we onmiddellijk componeren of opnemen. Alle nummers worden door mij en Hansi geschreven. Ik kom meestal met een instrumentale versie en Hansi zet daar zanglijnen en teksten op. Dat is al zo sinds de start van de groep. Omgekeerd gebeurt nooit. Ik start altijd en geef soms een concept mee. Hansi voegt daarna zijn ideeën en visies toe. We vormen een uitstekend team op die manier.’

Blind Guardian © Dirk Behlau

‘De balans tussen harde, vlugge nummers en zachte songs moet ook uitgedokterd worden. ‘We hebben die verdeling heel goed gevonden, maar er zijn duidelijk meer vlugge nummers dan voorheen. Maar ook epische stukken en innovatieve, progressieve gedeeltes in sommige tracks. Je kunt horen dat we nog altijd verder bouwen aan de weg die we altijd volgden. We probeerden ook niet om volledig retro te klinken. We probeerden de speed metal vibes over te zetten naar de huidige tijd, zodat er een moderne benadering is en we probeerden ook te werken aan nieuwe ideeën. We hebben bijvoorbeeld een nummer dat wat meer cyberpunkachtig is als een soort soundtrack en dat is een heel vernieuwend moment op de plaat. We spelen dus nieuwe nummers en innovatieve ideeën maar met de power en de agressie van het verleden. Dat deel van Blind Guardian misten we in de meer epische albums. Sommige fans zeggen dat het soms klinkt als ‘Somewhere Far Beyond’, anderen horen er eerder ‘Imaginations From The Other Side’ of zelfs ‘Follow The Blind’.’

‘We wilden zo jong en vol energie klinken als in de beginjaren en daar gingen we echt voor. Er zit ook heel wat agressie in de muziek en in de teksten die er zonder Corona niet zou geweest zijn. Ik schrijf geen teksten en lees ook geen fantasy zoals Hansi, maar ik haal mijn inspiratie voor nummers uit RPG-games, comics en series zoals ‘The Witcher’. Ik overleg altijd met Hansi in verband met onderwerpen. Hansi heeft daar een heel goede kijk op. Hij kan altijd het gevoel van een nummer vastgrijpen en hij voelt ook altijd aan welk verhaal erbij past.’

‘De titel van het album, ‘The God Machine’ is een titel die alle nummers van de plaat overkoepelt. We wilden niet een titel van een nummer als hooftitel. We hadden iets nodig dat alle titels combineert en waarnaar gerefereerd wordt in een aantal teksten. Opnieuw hadden we een ganse lijst en we zochten ook al met het artwork in gedachten. Hoewel het geen conceptalbum is willen we toch dat alle details op hun plaats vallen. We hadden het artwork al vrij vroeg gevonden. Het is een aartsengel. We waren er allemaal ondersteboven van. Het was de eerste keer dat we het zo gedaan hebben, namelijk artwork vinden dat niet op bestelling gemaakt is voor een album. Het is erg archaïsch en we vonden het erg geschikt voor de muziek. Er was iets nodig dat verband hield met mythologie, religie, filosofie; maar ook met computerspelletjes. Ieder bandlid was het erover eens dat het heel goed bij dit album paste.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 210.