... / Story's / Markant / QUEENSRŸCHE: Het DNA van de groep
Markant

Updated 17/10/2022

Markant

QUEENSRŸCHE: Het DNA van de groep

Queensrÿche is terug met ‘Digital Noise Alliance’, de ondertussen al vierde plaat met zanger Todd La Torre. Het blijft een gevecht tussen het geluid van vroeger bewaren en nieuwe klanken en muziek opzoeken. We laten Todd vertellen.

Jouw stem klinkt op het nieuwe album anders, zoals bijvoorbeeld in ‘Forest’. Is dat bewust gedaan om de gelijkenis met Geoff te omzeilen?

‘Ik deed vroeger al dergelijke nummers, maar die had nog niemand gehoord. Op ‘Condition Human’ stond een nummer getiteld ‘Just Us’. De intro daarvan is op dezelfde manier gezongen met een falsetto, zachte, hese stem zoals ‘Forest’. Ik blijf maar opmerkingen krijgen dat mijn stem veel op die van Geoff Tate lijkt, maar blijkbaar hangt het af van het nummer. Bepaalde stukken zang op dit nieuwe album lijken inderdaad op Geoff’s stem maar ik benader altijd elke song zoals ik het aanvoel. Ik probeer nooit minder of meer op hem te lijken. Het komt op natuurlijke wijze bij het horen van bijvoorbeeld een gitaarstuk. Het is nu eenmaal mijn stijl.’

Queensrÿche © Silly Robot Studios

Speel jij opnieuw drums zoals op ‘The Verdict’?

‘Casey Grillo speelde deze keer alle drums. Hij is nu ook officieel lid van de groep. Op de vorige plaat drumde ik zelf nog alles omdat Casey er toen nog niet echt bij was. Maar ik heb al vijf jaar niks meer gehoord van Scott Rockenfield dus hebben we het nu officieel gemaakt. Casey is een fenomenale drummer en een heel aangename kerel. Hij speelt al een hele tijd mee tijdens de liveshows en nu repeteert hij ook mee en is zelfs een grote hulp bij het componeren. Het was superleuk om opnieuw een drummer te hebben die er volledig gemotiveerd invloog. Hij speelt zelfs gitaar. Zelf speelde ik ook gitaar op de nieuwe plaat, meer bepaald de slide solo in de intro van ‘Forest’. Ik speelde die op de demo en Michael vond het goed en liet het zoals het was. Casey schreef zelfs het stukje voor het refrein van ‘Forest’.’

De afkorting van de titel is natuurlijk DNA. Wat is het verband?

‘Het is een woordspel in verband met de evolutie van de maatschappij. We hielden ook van het concept en wat we deden met het logo van de groep, met de toegevoegde DNA-streng. Eenmaal het artwork klaar was, werkten we omgekeerd. We hadden dat thema en schreven de nummers met dat in gedachten. Tegelijk betekent het ook het behouden van de Queensrÿche-nalatenschap via het DNA van de groep dat weliswaar wijzigt, maar in de diepst van de kern identiek blijft.’

Het stof werd van de oude Marshalls geblazen?

‘Voor de opnames van ‘The Verdict’ gebruikten we Kemper Profiling Amps. Maar voor deze plaat vond Zeuss het een goed idee om echte versterkers te gebruiken. In plaats van dezelfde versterker voor alle nummers wilde hij telkens een andere. Michael bracht zijn versterkers mee die hij gebruikt had op ‘The Warning’, ‘Rage For Order’, ‘Empire’, ‘Mindcrime’ en ‘Promised Land’. Zo speelden we ‘Tormentum’ met de versterker van ‘The Warning’ en probeerden daarna met de ‘Mindcrime’ versterker. Zo probeerden we een aantal combinaties. Hij had een ganse muur met Marshalls geplaatst in mijn studio. De instellingen van vroeger waren zelfs nog gemarkeerd met zware lijntjes. Hij bracht zelfs de Flanger pedaal die hij gebruikte voor ‘The Lady Wore Black’. Dat gaf een verschillend gevoel en geluid op de verschillende nummers en bracht ook deels het oude Queensrÿche-geluid terug.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 210.