... / Story's / Markant / SYLVAINE: Jezelf ontdekken
Markant

SYLVAINE: Jezelf ontdekken

Ruim drie jaar na het album ‘Atoms Aligned, Coming Undone’ brrengt muzikante Kathrine Shepard met haar band Sylvaine een nieuwe plaat uit, ‘Nova’. Aangezien het album veel voor Kathrine betekent, was het de ideale gelegenheid om nog eens uitgebreid samen te zitten.

Je schreef op je website dat je een 'persoonlijke wedergeboorte' had die zich voltrok in de jaren dat je het materiaal voor 'Nova' schreef, en dat de muziek op 'Nova' dichter bij je hart staat dan ooit tevoren.

‘Dat klopt. De enige constante in ons leven is verandering. Ik geloof dat we als mens voortdurend veranderen. De ervaringen die we in ons leven opdoen, vormen ons op verschillende manieren. Voor mij persoonlijk waren 2019 en 2020 twee van de meest uitdagende jaren die ik tot nu toe in mijn leven heb meegemaakt. Niet alleen ging ik door persoonlijke onrust, begin 2020 sloeg de pandemie toe en liep de situatie wereldwijd volledig uit de hand. Ik had het gevoel dat de dingen uit mijn handen glipten, alsof ik niet langer de controle had over mijn eigen leven. Mijn eigen persoonlijke verlies en het collectieve en globale leed dat zich de laatste jaren voordeed, resulteerden in de emoties die ik in ‘Nova’ heb gestoken. Het is een album dat een overgang betekent en het einde van een tijdperk markeert, maar ook het begin van iets nieuws. Aan alles komt een einde. En ook al kan zo’n overgang erg pijnlijk zijn, met elke deur die sluit gaat er ook weer een nieuwe deur open. Ik ben de voorbije jaren als persoon veel sterker geworden. Ik heb meer mededogen gekregen. Ik ben nog dankbaarder geworden. Ik ben gaan beseffen welke dingen ik in mijn leven wil en wat niet. En ik heb veel geleerd over wie ik werkelijk wil zijn en aan welke kanten van mezelf ik wil blijven werken. De voorbije jaren hebben me veel aan het denken gezet, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. De pandemie heeft ons meer dan ooit tevoren, althans in de westerse wereld, gedwongen om onszelf onder ogen te zien en te bepalen wat belangrijk is in ons leven.’

SYLVAINE © Gillian Pieteraerens

'Nova' opent met het titelnummer dat a capella wordt gezongen. Wilde je daarmee een statement maken?

‘Neen, niet echt. Het titelnummer leek me een heel natuurlijke inleiding tot het verhaal dat op ‘Nova’ verteld wordt, en een goede manier om wat uiteindelijk een heel persoonlijke plaat is geworden in te leiden. Ik wilde al een hele tijd een koorstuk maken. Ik had dat idee al in 2015 toen ik werkte aan het album ‘Wistful’. De voorbije zomer was ik zangpartijen aan het oefenen en bezig met het ontwikkelen van de vocalen voor het nummer ‘Fortapt’. Ik heb toen verschillende keren geïmproviseerd in de intro van dat nummer. Er was een melodie die me steeds weer te binnen schoot. Ik heb die toen opgeschreven en ik ben beginnen werken aan een partituur rond deze melodie waarbij ik vier andere stemmen uitschreef om een volledig koor te creëren. In mijn muziekopleiding heb ik vroeger stukken geschreven voor koren, maar ook voor strijkkwartetten, orkesten en koperensembles. Het was bijgevolg erg fijn om weer eens aan een meer volledige partituur te werken. Ik kan me nog goed herinneren dat toen het stuk volledig af was, ik ernaar luisterde en het gevoel had dat ‘Nova’ alle emoties in zich had die in de volledige plaat gingen zitten. Tijdens mijn improvisaties bleven de lettergrepen ‘no’ en ‘va’ zich maar herhalen, en dat is dus uiteindelijk ook waar de titel van het album vandaan komt. ‘Nova’ ging echt belangrijk worden voor het album. Ik wilde het daarom ook als opener gebruiken, ook al wist ik dat dat riskant zou kunnen zijn. Niet iedereen wordt zo geraakt wordt door vocale harmonieën als ikzelf. Maar ik zag geen andere optie.’

“Het album ‘Nova’ gaat over verlies, over afscheid nemen van iemand, een vorig levenspatroon, delen van jezelf, vertrouwde dingen en je omgeving”

‘Mono No Aware' klinkt als een perfecte mix van de post black metalkant van Sylvaine en de meer rustgevende en harmonische kant. In de tekst van het nummer lijkt het alsof je afscheid neemt van iemand.

‘Nova’ gaat absoluut over verlies. Het kan gaan over afscheid nemen van iemand, een vorig levenspatroon, delen van jezelf, vertrouwde dingen en je omgeving. Het Japanse gezegde ‘mono no aware’ gaat over de schoonheid en de pijn die ontstaat als gevolg van de vergankelijkheid van het leven en hoe de enige constante in ons leven verandering is. ‘Mono No Aware’ gaat over afscheid nemen, verlies accepteren en een andere deur zien opengaan. Vooral met name de frustratie van zo'n overgang en het worstelen om te accepteren dat dit de nieuwe realiteit is. ‘Mono No Aware’ is een nummer dat in feite de grenzen tussen tegengestelde krachten zoals breekbaarheid/kracht, licht/donker, hard/zacht, zwaar/melodisch net iets verder opzoekt dan wat ik eerder heb gedaan. Vooral om echt de frustratie te illustreren waaruit dit nummer is voort gekomen. Het is één van de enige Sylvaine-nummers die een echt agressieve kant heeft. Tegelijkertijd is ‘Mono No Aware’ heel emotioneel voor me. Ik herinner me nog heel goed dat ik naar het nummer luisterde nadat ik de laatste takes voor de belangrijkste ritmegitaren had opgenomen, en ik spontaan begon te wenen. Dat gebeurt eigenlijk nooit, en al zeker niet zo vroeg in het schrijfproces wanneer er nog delen ontbreken. Maar ik kon zo goed de pijn voelen die in dat nummer zit.’

Het artwork van 'Nova' is heel opvallend aangezien je naakt poseert op de hoes.

‘Die foto was voor mij een heel natuurlijke keuze. Het was een manier om mezelf kwetsbaar te tonen, iets wat ook past bij het gevoel van het album. Ik had al vrij vroeg tijdens het schrijfproces van ‘Nova’ een visie over hoe ik wilde dat de hoes eruit zou zien. Ik wilde een manier vinden om de kwetsbaarheid en breekbaarheid van onze menselijke vorm weer te geven, en had het idee om een personage in het midden van de hoes te zetten. Naakt, met kleine vlekjes die van het lichaam afkomen. Dat laat het aan het publiek over om te beoordelen of het personage aan het wegkwijnen is en beetje bij beetje desintegreert, of weer vorm aan het krijgen is en als het ware herboren wordt. Het beeld werkt ook goed met de betekenis van het woord ‘nova’, aangezien het in bepaalde talen ‘nieuw’ betekent.’

“Meditatie is een prachtige oefening om te kunnen aarden in het huidige moment”

Tijdens de lockdown ben je begonnen met het geven van online yogalessen, Akiko Yoga. Hoe ben je in aanraking gekomen met yoga en wat motiveerde je om zelf docent te worden?

‘Ik ben voor het eerst serieuzer met yoga aan de slag gegaan in 2017. Ik was op zoek naar een manier om zowel mentaal als fysiek in balans te blijven, en om sterk en flexibel te blijven wanneer ik op tournee ben. Het was vooral bedoeld als een soort van positieve kracht om mezelf zo rustig en gezond mogelijk te houden wanneer ik onderweg was. Op dat moment wist ik nog niet in hoeverre het mijn leven zou veranderen. Een klein YouTube-filmpje van Adriene Mishler - Yoga met Adriene - met als titel ‘yoga voor beginners’ resulteerde in een dagelijkse yogabeoefening in de jaren die daarop volgden. Hoe meer ik me verdiepte in deze rijke traditie, hoe meer ik wist dat ik het ook met anderen wilde delen. In de loop der jaren groeide ik in mijn eigen yogabeoefening en begon ik lessen te geven aan vrienden in Parijs. In het voorjaar van 2019 begon ik uit te kijken naar het volgen van een echte lerarenopleiding om een gecertificeerde leraar te worden. Toen de lockdown begin 2020 plaatsvond, kreeg ik de kans om online een lerarenopleiding te volgen in dezelfde school waar ik oorspronkelijk van plan was om naartoe te gaan. In juni 2020 kreeg ik mijn officieel certificaat, dat was echt een droom die uitkwam! Ik voelde me echt gelukkig dat ik yoga zelf had ontdekt en wilde de positieve energie die het me geeft doorgeven aan anderen. Vooral in een jaar als 2020 was het belangrijk voor mij om te proberen een beetje positivisme uit te dragen, temidden van al de uitdagingen waar iedereen mee te maken had. En ik dacht dat het aanbieden van wekelijkse yogapraktijken een goede manier was om dat te doen.’

Meditatie helpt mensen om zichzelf op een dieper niveau beter te leren kennen. Meditatie vergt ook oefening. Heeft het je veel tijd gekost om de juiste methode te vinden die voor jou werkt?
‘Meditatie is absoluut een prachtige oefening om te kunnen aarden in het huidige moment en om echt te luisteren naar wat er werkelijk gebeurt in je lichaam en met je geest. Ik vind meditatie eerlijk gezegd een hele uitdaging. Mijn hersenen werken de hele tijd non-stop waardoor het erg moeilijk voor me is om eens neer te zitten en gewoon te zijn. Dat is ook de reden waarom meditatie heel goed is voor iemand als ik, want het is iets dat veel oefening en geduld vergt. Zelfs als ik in het verleden regelmatig mediteerde, voel ik me tegenwoordig meer aangetrokken tot pranayama (ademwerk) om dezelfde soort aarding te bereiken, de geest te kalmeren en mezelf weer te centreren. Omdat het iets is wat ik echt graag doe en me zelf helpt als zangeres. De adem is een ongelooflijk krachtig instrument waarvan ik denk dat meer mensen er baat bij zouden kunnen hebben om het op een meer gerichte manier in het dagelijks leven te gebruiken. Het helpt zeker om yoga te beoefenen vóór deze oefeningen, omdat een asana beoefening functioneert als een soort bewegingsmeditatie, en helpt om lichaam en geest voor te bereiden op de stilte die daarna komt. Ik zou iedereen die meditatie wil uitproberen aanraden om eerst wat pranayama te doen en dan beetje bij beetje aan de eigenlijke meditatie te beginnen. Het beoefenen van geleide meditatie is ook iets waar ik persoonlijk een grote liefhebber van ben, omdat het een prachtige introductie kan zijn. Iedereen is anders. Het onderzoeken van verschillende opties en het vinden van hetgene wat het beste bij je past is dan ook het belangrijkste.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 206.