Updated 02/02/2022
ABSENT IN BODY (met huidige en voormalige leden van AMENRA, NEUROSIS en SEPULTURA) kondigen debuutalbum ‘Plague God’ aan
Met huidige en voormalige leden van AMENRA, NEUROSIS en SEPULTURA is ‘Plague God’ gebonden aan dezelfde idealen van eenheid en compromisloze eerlijkheid van meningsuiting die hun respectieve bands naar baanbrekende hoogten van eerbied en sonische verlossing hebben gedreven. ‘Plague God’ is afwisselend, verwoestend en subliem, gecreëerd door muzikanten voor wie leven en kunst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het debuutalbum verschijnt op 25 maart 2022 via Relapse.
Foto: William Lacomte / Simon Kallas / Sven Harambašić
In een tijdperk dat wordt overspoeld door informatie, desinformatie, onzichtbare algoritmen en virale besmetting, is het misschien wel onze meest heilige taak geworden om uit te zoeken wat echt menselijk is en dat in het licht van overweldigende en ondoorgrondelijke krachten. Het is een impuls die de kern vormt van ‘Plague God’, het debuutalbum van ABSENT IN BODY - de beklemmende, industrieel gedreven samenwerking van leden van AMENRA, NEUROSIS en SEPULTURA.
Mathieu Vandekerckhove merkt op: ‘We hebben onszelf geen beperkingen of grenzen opgelegd om deze muziek te maken. Alles gebeurde zonder compromissen, we verzamelden en lieten de inspiratie de vrije loop. Het is de schoonheid en de kracht van dit album.’
Iggor Cavalera vertelt: ‘Het voelt geweldig om samen te werken met zulke vooruitstrevende geesten als Colin, Mathieu en Scott. De muziek is compact, langzaam, brutaal en zeer vergelijkbaar met de tijd waarin we leven.’
ABSENT IN BODY werd oorspronkelijk opgericht in 2017 als geesteskind van AMENRA-gitarist Mathieu J. Vandekerckhove en NEUROSIS-zanger/gitarist Scott Kelly. Met AMENRA-frontman Colin H. Van Eeckhout op zang en bas navigeert de band op hun debuut over vijf muziekstukken waarmee men zich op onstabiel terrein begeeft. Gedreven door de tribale beat van ex-SEPULTURA-drummer Iggor Cavalera explodeert opener ‘Rise From Ruins' in een stroom van bijtende riffs en wild gehuil. ‘Sarin’ heeft die standvastige ‘processie door het vagevuur’-groove, ‘The Half Rising Man' dan weer zijn matrix van organische/mechanische evolutie. ‘Plague God’ is een album in constante dialoog tussen het dierlijke, het menselijke en het industriële én met een honger om daar een waarheid, iets helemaal zuiver uit te puren.
Machine onder spanning
Protestmuziek wordt vaak gezien als een petitie, of een tegenargument tegen een controlerende macht. Er is echter nog een ander gevoel van protest: dat van een machine die onder spanning staat en het verwoorden van de druk die erop rust door middel van een onwillekeurige oerreactie. Het zijn deze toestanden van ‘kritieke massa’ waarin we ons echt moeten bevinden, misschien onder dwang, maar met open vizier en levend. ‘Plague God’ geeft niet alleen een stem aan deze momenten van waarheid, de diepe verwantschap tussen de groepsleden schuilt in elke claustrofobische trilling en elk stukje atmosferische angst. Daar ligt een vrijheid die we zijn vergeten, doch nu op eigen risico terug kunnen omarmen.
Het album werd opgenomen en geproduceerd door Tim De Gieter in de Much Luv Studio (B). De mastering lag in handen van Jack Shirley, Atomic Garden (USA).
'Plague God' verschijnt op 25 maart 2022 via Relapse, bestellen kan HIER.
De muziekvideo ‘The Acres/The Ache’ werd gefilmd en gemonteerd door Mathieu Vandekerckhove.