Updated 06/05/2022
CROSSFEST 2022
1 mei 2022 – Trix, Antwerpen
In navolging van bijvoorbeeld Diablo Blvd., die ooit twee edities van Diablofest organiseerden in Trix, en Fleddy Melculy, die al drie edities van Fleddypalooza cureerden in de AB, was het nu de beurt aan Off The Cross om hun eigen Crossfest op poten te zetten. Een eerste datum kon niet doorgaan in december 2021 omdat COVID roet in het eten strooide, maar op zondag 1 mei was het wel zover en waren er acht Belgische bands op twee podia in de Grote Zaal van Trix te bewonderen. Jammer genoeg was de afzegging van King Hiss, vanwege stemproblemen bij zanger Jan, een domper op de feestvreugde.
Tekst: Erik Spruyt – Foto’s: Hughes Vanhoucke
Voor de eerste nieuwsgierigen mocht het Antwerpse PATRONESS (6), opgericht in 2019, de festiviteiten open op het kleinste podium, de zogenaamde Cross Cave. Er moet iemand als openingsband fungeren en met enthousiasme bracht het vijftal hun dark blackened metal tot uitvoering. De nog jonge band bracht onlangs hun debuut ‘Fatum’ uit en staat duidelijk voor de uitdaging om door te groeien van beginnende act naar een volwassen band.
Op de Main Stage was ARSON (9) uit Gent de groep die het vuur aan de lont stak. En gezien het ADHD-gehalte van zanger Jeroen en co ging dat gepaard met een ferme energieboost die het publiek meekreeg. Het gratis uitdelen van shots sterke drank is natuurlijk een geslaagde marketingtruc. Een nieuwe cd wordt tegen eind dit jaar verwacht, maar Arson zette de boel in vuur en vlam met hun sterk op The Hives geïnspireerde set.
Terug naar de Cross Cave voor de Antwerp City Hardcore van FATAL MOVE (7) uit Merksem. Furieuze hardcore met af en toe vertragingen, een recept waar bijvoorbeeld Merauder en Arkangel een patent op hebben, dat kregen de aanwezigen voorgeschoteld. De sympathieke band werd beloond met een eerste kleine moshpit.
Voor een overrompelende en superenthousiaste set stond TANGLED HORNS (9), uit de Noorderkempen, garant. Zanger Tim zocht veelvuldig contact met het publiek, pakte uit met grappige en gevatte bindteksten en wist voor de Cross Cave zelfs een wall of death te creëren. Een nieuwe plaat is in aantocht en daarvan werden enkele nieuwe songs gespeeld. Samen met de gekende tracks, onder andere ‘Monument’ en ‘Pillow Fortress’, zorgde dat voor een intens concert dat bol stond van de ambiance.
Na enkele concerten in maart te hebben moeten afzeggen, maakte CARNATION (9) een indrukwekkende comeback. As usual droop het bloed van zanger Simon zijn hoofd en de brutaliteit van de mannen uit Heist-op-den-Berg kwam tot uiting in een geweldige sound van internationale klasse. Death metal die zich kan meten met toppers als bijvoorbeeld Morbid Angel, Obituary en Bolt Thrower. Wel jammer dat ‘Explosive Cadavers’ de setlist niet haalde, maar we kregen wel de Entombed-cover ‘Supposed To Rot’ voor de kiezen.
Door logistieke problemen bij hun terugkeer van Desertfest London was YOUR HIGHNESS (8) later toegekomen, maar dat verstoorde de sfeer niet, want de Antwerpenaren pakten uit met een bezwerend optreden. In het eerste deel van de set ging de aandacht naar het zelfgetitelde album uit 2019, aangevuld met de recent verschenen digitale track ‘Deathsman’, die het beste laat vermoeden voor de toekomst. Ook de klassieker ‘Desertkater’ en het oudje ‘Low Country Exiles’ mochten niet ontbreken. Op 2 juli stelt Your Highness een nieuwe EP voor in de Kavka. Trouwens, van zowel Your Highness als van Off The Cross was er tijdens dit festival eigen bier te krijgen aan de bar en dat zal menigeen gesmaakt hebben.
Tot slot mocht OFF THE CROSS (8) hun eigen Crossfest in stijl afsluiten. Hawai-hemden en confetti verraadden een feestelijke teneur. Een ‘killer’ sound deed de liedjes van de Antwerpenaren hun drie tot nu verschenen releases eer aan. Opvallend was eveneens dat zanger Daan duidelijk gegroeid is in zijn rol als zanger/frontman. En hij kreeg dan ook nog eens op een gegeven moment assistentie van Jeroen van Arson. Feitelijk heeft Off The Cross hun laatste release ‘Enjoy It While It Lasts’ door de COVID-omstandigheden nooit echt degelijk kunnen voorstellen met live-optredens, maar dat werd nu goedgemaakt. Na een uur werd er dan ook waardig afgesloten met ‘The Dance’.
De eerste editie van Crossfest, hoe geslaagd ook qua muzikale prestaties, lokte jammer genoeg slechts een kleine 400 toeschouwers en dus zal er ernstig nagedacht worden over een tweede editie. Als die er komt, is Rock Tribune graag opnieuw van de partij.