Updated 17/03/2022
EDGE OF FOREVER + Max Pie
11 maart 2022 – Bel Air, Breda
Het voorprogramma in de Bel Air werd verzorgd door MAX PIE (7), de band van Tony Carlino die mee aan de wieg stond van het jammer genoeg ter ziele gegane PPM festival. Zijn band kan je catalogeren als progressieve metal en bij regelmaat werden er albums uitgebracht. Het geluid is duidelijk geïnspireerd door Dream Theater en Symphony X. Live werden de toetsen gebracht via een tape, daar gitarist Thibaut Basely het op het podium te druk heeft met zijn vingervlugge riffs en wervelende solo’s. Het gros van de nummers werd getrokken uit hun laatste, goed onthaalde album ‘Passengers’. De band had er duidelijk zin in na die lange COVID-pauze en kreeg het matig opgekomen publiek gemakkelijk mee.
Edge Of Forever triomfeerde in de Bel Air - Foto: Rik Bauters
Manusje van alles bij Frontiers Records Alessandro Del Vecchio kwam vooral om zijn kersverse album ‘Seminole’ van zijn band EDGE OF FOREVER (8,5) te promoten. Er werd meteen van wal gestoken met het licht progressief klinkende titelnummer. Naast de mooie stem van Alé werden we verwend met mooi, vinnig gitaarwerk van Aldo Lonobile (Secret Sphere, Sweet Oblivion), de diepe basgrooves van Nik Mazzucconi (Shining Black, Sunstorm) en het superstrakke en krachtige slagwerk van drumbeest Marco Di Salvia (Hardline, Issa). Uit dat voortreffelijke nieuwe album kregen we de up-tempo-beuker ‘Get Up On Your Feet Again’, het melodieuzere ‘Shift The Paradigm’, de gevoelige ballade ‘Breath Of Life’ en het met dikke knipogen naar de Seminole Indianen volgestouwde ‘Wrong Dimension’. Het vorige album ‘Native Soul’ was met drie nummers ook goed vertegenwoordigd. Alessandro's band plukte uit de eerste drie albums ook enkele favorieten en sloot de set af met de vette rocker ‘Feeding The Fire'. Alessandro zelf kroop geregeld achter zijn keyboard om het geluid wat op te fleuren, maar het waren toch vooral gitarist Aldo en drummer 'extra-ordinaire' Marco die voor openvallende monden zorgden. Natuurlijk stonden de vocale prestaties van Alessandro centraal en de kleine grote man nam na de show ook ruim de tijd voor een praatje en het signeren van allerlei spullen. Alleen jammer dat de opkomst wat aan de magere kant was, want dit was een geweldig en vooral gezellig concert.
Foto's: Rik Bauters