... / Story's / Markant / EDENBRIDGE: De kracht van het positieve
Markant

Updated 16/09/2022

Markant

EDENBRIDGE: De kracht van het positieve

Het elfde studioalbum van het Oostenrijkse Edenbridge is een topwerkje. Het team van componist en multi-instrumentalist Lanvall, zangeres Sabine Edelbacher en klanktovenaar Karl Groom heeft toegeslagen met een verbluffend staaltje symfonische metal. ‘Shangri-La’ vertolkt de filosofie van de band: de hang naar het positieve en harmonie.

De plaat opent met ‘At First Light’, een song die onmiddellijk inslaat, een muzikaal hoogstandje van acht minuten. Heb je dat bewust als opener gekozen?

‘Het was een moeilijke song om te schrijven en er is veel tijd in gekropen. Het is onmiddellijk herkenbaar als Edenbridge. Eerst is er het deel met de zang van Sabine en het koor en dan neemt het nummer een andere wending met een Pink Floyd-achtige passage. Ik ben ook een fan van goede gospelzang en daar wilde ik iets mee doen. Op die manier heb ik het einde van de song geschreven. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling om het als eerste op de plaat te zetten, dat bepaal je pas als de plaat af is. Het leek zinvol om de twee langste nummers respectievelijk vooraan en achteraan te plaatsen.’

Edenbridge

Een andere song die me onmiddellijk te pakken had is ‘Freedom Is A Roof Made Of Stars’

‘Dat is een fantastische titel, niet? (lacht) Het is interessant omdat ik voor dit nummer een oude truc heb bovengehaald. Het begint als een thrash metalnummer en dan wordt er voor het refrein flink gas teruggenomen. Het speelt op verrassing. Als je ‘Urgent’ kent van Foreigner, dan hoor je dezelfde truc, het begint hevig en dan neemt het een andere wending. Luister naar de tekst en het nummer geeft automatisch zichzelf bloot. Het gaat over het verlaten van de zekerheden en nieuwe horizonten opzoeken.’

‘Shangri-la’ is niet alleen muzikaal sterk, maar ook de productie is top, daarvoor werk je al vele jaren samen met Karl Groom van Threshold.

‘Inderdaad, wij zijn als bloedbroers. Wij verstaan elkaar perfect. Ik ga altijd tot het gaatje, ik hou pas op als ik honderd percent tevreden ben. Ik verdraag geen half werk, niet is lastiger dan achteraf dingen horen waar je niet blij mee bent. Karl is de man die ervoor zorgt dat alles helder en krachtig blijft klinken. Hij is diegene die mijn ideeën en wat ik hoor in mijn hoofd tot een goed einde weet te brengen.’

Sabine, jij bent ook actief als zangcoach, met een eigen methode, de ‘Edelstimm-Methode’.

‘Inderdaad, ‘Edel’ slaat op mijn naam en is gecombineerd met ‘Stimme’. Maar het slaat ook op mijn manier van zingen. Ik wil niet op de eerste plaats kijken naar wat anderen doen. Het is heel belangrijk om te voelen wat er met je lichaam gebeurt. Als ik iets nieuws probeer dan focus ik heel sterk op mijn lichaam. Ik leer ook ademhalingsoefeningen en concentreer niet alleen op de stem, maar ook op het psychologische aspect. Het is belangrijk dat mensen zich bewust worden van wat ze voelen om het dan over te brengen naar de stem.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 209.