... / Story's / Markant / HELLWITCH: 35 jaar geschiedenis in één album
Markant

Updated 09/08/2023

Markant

HELLWITCH: 35 jaar geschiedenis in één album

Hellwitch floreert al bijna vier decennia voornamelijk aan de oostkust van de VS. Hun thrash metal is intens en is een achtbaan voor de liefhebber. Scherp en vinnig en daarmee heeft de band ook een onderscheidend karakter weten te creëren. Het derde studioalbum ligt sinds eind juni in de spreekwoordelijke winkels en bevat, zonder gedateerd te klinken (wel integendeel), zowel nieuwe nummers als songs die in het gehele bestaan van de band gecomponeerd en nu herwerkt werden. Op zich een mooi concept. Hellwitch komt in september voor het eerst naar Europa en die combinatie met de kwaliteit van de nieuwe plaat maakt het de moeite waard om bandleider Pat Ranieri even aan het oor te sabbelen.

Op het nieuwe album staan herwerkte, oude nummers, zoals ‘Antropophagi’ en ‘At Rest’ van jullie demo uit 1994. Waarom oude nummers, samen met nieuwe songs?

‘We zouden eerst gaan opnemen begin 2020, maar je weet wat er toen gebeurde en het hele proces werd uitgesteld tot vorig jaar. Op de plaat staan nummers die geschreven zijn in een tijdsspanne tussen 1985 en 2022. Het is wellicht het allereerste album dat nummers bevat die werden gecomponeerd over meer dan 35 jaar. Het was een bewuste keuze om heel wat van die oudere songs terug op te nemen en vooral het nummer ‘Hellwitch’, omdat ik dat geschreven heb in 1985. Ik had het eigenlijk eerst wat verwaarloosd en aan de kant geschoven. Tot het opnieuw verscheen in een boxset met tien elpees die we uitbrachten voor de dertigste verjaardag van de band. Ik had al heel erg lang niet meer naar dat nummer geluisterd, maar toen viel het me op hoeveel potentieel het wel had. Ik wou het wat herwerken en ik vond het erg cool om in een nieuwe, moderne productie de song terug op te nemen en op een officieel album te zetten. Onze drummer Brutal Brian (Brian Wilson – PV) was altijd al een grote fan van ‘Antropophagi’ en veel mensen vertelden me hoe episch ze het wel vonden, dus wou ik het ook meenemen op onze nieuwe plaat. ‘Megalopaliptic Confine’ en ‘At Rest’ stonden al op een 7-inchsingle uit 2017 en ook die wou ik nu toevoegen in een nieuwe versie aan de plaat. Alle herwerkte nummers zijn nu naar mijn mening beschikbaar in een versie hoe ze ooit verondersteld waren te klinken. Ik wou die nummers niet laten sterven ergens op een oude demo. Ik vond dat ze meer respect verdienden.’

Hellwitch © Roberto Badillo

Jullie hebben met Hellwitch een erg rijke geschiedenis, maar hoe ziet de toekomst van de band eruit?

‘De samenwerking met Listenable Records heeft ons een flinke boost gegeven. Het is het grootste label waar we ooit mee gewerkt hebben en ze ondersteunen ons fantastisch. We tekenden ook voor een volgend album en hopen dat over twee jaar uit te kunnen brengen. Ik werk ondertussen alweer aan nieuwe nummers, maar die staan nog in hun kinderschoenen. Het zullen erg snelle en explosieve songs zijn die je kan vergelijken met het nieuwe materiaal op ‘Annihilational Intercention’. Voor de veertigste verjaardag van de band volgend jaar willen we uitgebreid gaan touren en we komen ook voor het eerst naar Europa.’

Listenable profileert jullie als een Florida death metalband voor fans van onder andere Morbid Angel en Deicide, maar ik zie jullie meer als een felle thrash metalband. Hoe denk je daar zelf over?

‘Ik zie Hellwitch meer als een technische band. Uiteraard is Morbid Angel ook een erg technische band en ik ben zeker beïnvloed door het spel van Trey, maar ik doe altijd alleen wat ik zelf leuk vind en wat ik zelf goed vind klinken. Ik denk nooit aan hoeveel albums we zullen verkopen of wat anderen van mijn muziek zullen denken. Al sinds onze eerste plaat leg ik uit aan de bandleden dat Hellwitch zich moet onderscheiden van alle andere bands en ik geloof wel dat we daar altijd zijn in geslaagd. Als je de band kent en je hoort nieuwe muziek, dan zal je ongetwijfeld kunnen herkennen dat wij het zijn. Ik zou het zelf technische death/thrash metal noemen. Er zitten zeker van beide stijlen invloeden in onze muziek.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 217.