... / Story's / Markant / KATATONIA: Melancholisch manifest
Markant

Updated 30/01/2023

Markant

KATATONIA: Melancholisch manifest

Drie jaar na ‘City Burials’ verschijnt het nieuwe Katatonia-album ‘Sky Void Of Stars’. Altijd iets om naar uit te kijken, aangezien het koude winterseizoen het moment bij uitstek is om je te wentelen in melancholie. We contacteerden gitarist Anders Nyström, terwijl hij in een tourbus doorheen de VS tufte.

‘De albumtitel en de algemene sfeer op dit album suggereert een scenario waarbij je je in een wazige, mistige werkelijkheid bevindt, zonder enige navigatie. Als je doorheen duisternis ploegt zonder navigatie, waar kan je dan op rekenen? Dat is een situatie waar we allemaal wel min of meer voeling mee hebben, denk ik. De titel is altijd open voor interpretatie; we sluiten geen enkele mening uit, we houden ervan om de verbeelding van de mensen te prikkelen. Zo komt de titel ook voor in ‘Author’ en dat was dan weer een hint om de consistentie in de teksten aan te geven en mensen aan te moedigen om erover na te denken.’

Katatonia © Mathias Blom

‘Jonas begon aan alle songs te werken in dezelfde periode. Vanuit basisideeën hebben ze zich ontwikkeld tot echte songs gedurende 2020 en 2021. Ik vind dat ‘Sky Void Of Stars’ heel dicht aanleunt bij ‘City Burials’. Het heeft Jonas’ unieke stempel van muziek maken op velerlei wijzen. De songs vertonen zijn typische stijl van notenkeuze, typische vocalen en teksten. Er zijn zowel ernstig progressieve invloeden te vinden als commerciële aspecten uit de popcultuur, maar altijd is er een diepere soort duisternis in te vinden. Beide albums werden ook gemixt door Jacob Hansen, vandaar dat er met zijn eigen manier van produceren ook overeenkomsten te vinden zijn in de uiteindelijke sound.’

‘Alle artwork werd gemaakt door de Italiaanse artiest Roberto Bordin. We hebben gedurende maanden nauw samengewerkt om een solide evenwicht tussen de juiste kleuren en de stijl te ontwikkelen. De bedoeling was om met een nieuwe en frisse benadering dit aspect tegemoet te treden. Anderzijds moest het ook onze traditionele benadering in ere houden, zoals de traditie om een vogel erin te verwerken, want dat zal er altijd deel van blijven uitmaken, met welk thema we ook op de proppen komen. Meer bepaald de kraai/raaf is een permanent symbool van de band geworden.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 212.