... / Story's / Markant / RIVERSIDE: Muziek met een boodschap
Markant

Updated 26/01/2023

Markant

RIVERSIDE: Muziek met een boodschap

Riverside is een Poolse progressieve rockgroep opgericht in 2001. Leider, zanger en componist Mariusz Duda hield oorspronkelijk van elektronische, ambient en experimentele muziek zoals Radiohead, Massive Attack en Dead Can Dance. Riverside is daardoor een mix van atmosferische rock met metalelementen. Ze passen in het rijtje met Porcupine Tree en Pain Of Salvation. Over de nieuwe plaat ‘ID-Entity’ hebben we het met Mariusz.

Is de titel ook het thema van alle songs?

‘Ik heb toch in ieder geval met die bedoeling geschreven. Het gaat vooral over de huidige identiteitscrisis. Over hoe we worden waargenomen door de anderen en hoe die anderen ons willen zien. Hoe we tegengewerkt worden door mensen boven ons. Over het feit dat er steeds gevochten wordt en we daardoor verdeeld zijn. Mensen kunnen niet meer praten met elkaar. Er is heel veel haat op internet. Er worden ook ‘clickbites’ gecreëerd en die aanklikbare titels worden gelezen maar er wordt niet op doorgeklikt. Als er bijvoorbeeld staat ‘Riverside houdt niet van Pink Floyd’ dan wordt er niet op geklikt en dus ook niet verder gelezen, maar men start wel onmiddellijk met commentaar te geven. In het artikel zeg ik eigenlijk: “Ik zou kunnen zeggen dat Riverside niet van Pink Floyd houdt, maar dat ga ik niet doen.” Maar dat wordt dus niet bekeken.’

Riverside © Radek Zawadzki

‘Nog een boodschap die je vooral terugvindt in ‘Self-Aware’ is dat je de wereld niet alleen kunt veranderen maar dat je hulp en steun nodig hebt. Je hebt een gemeenschap nodig of er gebeurt niets. Er worden te veel individuen gecreëerd met leuzes zoals ‘jij bent de beste’. Dat levert een hoop individuele sukkels op en daarmee kan je geen democratie bekomen. Het is voor het eerst dat Riverside naar buiten komt met een dergelijke sociale boodschap. We moeten dus iets veranderen aan de wereld of zijn we al te laat? En ik denk dat we nog op tijd het roer kunnen omgooien maar dat we eerst moeten praten met en luisteren naar elkaar.’

Je houdt van woordspelletjes en andere raadsels. Maar met ‘ID.Entity’ lijkt dat verdwenen?

Toch niet want die titel bevat acht letters. De eerste albums hadden drie woorden in de titel. Er waren zelfs telkens drie maal drie nummers op die platen. Het vierde album had vier woorden in de titel. En dat ging zo verder met vijf en zes. Ik verknalde het bijna op ‘Wasteland’ maar toen heb ik de ‘L’ omgekeerd in de titel zodat het een zeven werd. So the game goes on.’

Voor een nieuwe start gaan sommige groepen voor een titelloze plaat?

‘Dat was ook een mogelijkheid en ik heb erover gedacht maar dat is negen letters, haha. ‘ID.Entity’ vond ik beter omdat er een universele boodschap in zit. Als het volgende studioalbum bestaat uit losse nummers zonder een overkoepelend thema, dan zou dat het juiste moment zijn om de titel ‘Riverside’ te gebruiken? Maar voorlopig bevat onze muziek een boodschap en een concept, met de bedoeling om een uitgave van begin tot eind te beluisteren. Ik koester dat. Ik bekijk altijd de discografie vanop een afstand. Als je alle albums naast elkaar legt, met de kleuren en de titels, dan zie je dat dat het concept was van in het begin en ik houd ervan om een verhaal te zien als een stuk van iets groter en dat dan nog eens als een onderdeel van een nog groter verhaal. Filmmakers inspireren me meer dan muzikanten.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 212.