... / Story's / Markant / KINGSMEN: Donker en somber
Markant

Updated 07/04/2023

Markant

KINGSMEN: Donker en somber

‘Revenge.Forgiveness.Recovery’, de eerste plaat van de Amerikaanse metalcore band Kingsmen werd direct uitgebracht door Nuclear Blast sublabel SharpTone. Niet zo vreemd, want de mix van nu metal en metalcore klinkt erg aantrekkelijk. Op het tweede album ‘Bones Don’t Lie’ zijn de nummers heel gevarieerd, maar vormen ze toch één geheel. Invloeden zijn er van bands zo divers als Zeal & Ardor, Korn en Rammstein. Het verschijnen van deze opvolger was de aanleiding om te spreken met gitarist Nick Gilbert.

‘Ons vorig album was vooral een deathcore album. Op dit album wilden we wat meer variatie en meer clean vocals. Onze zanger, Tanner Guimond, wilde meer zingen en daar konden we ons goed in vinden. Dus op dit album hoor je de band zoals we niet eerder klonken. De nummers hebben veel ‘gewicht’. Ze zijn donker en somber zoals Korn en Rammstein ze wisten te maken. We zijn dan ook dol op Rammstein! Ik baal zo dat ik ze niet heb kunnen zien toen ze pas geleden in september op tour waren door de Verenigde Staten. We hadden het gevoel dat we zoiets als Rammstein konden doen. Die riffs zijn geweldig en hebben wel onze vibe. We hebben veel naar ze geluisterd, dus we hebben daar zeker wat van meegenomen. We hebben allemaal een helder idee van wat Kingsmen moet zijn. Een donker, somber iets. We kunnen vanaf daar alle richtingen in, maar blijven wel op dat pad zitten.’

Kingsmen Promo Spring 2021

Bands zoals jullie maken het de moeite waard nieuwe bands te blijven ontdekken.

‘Er is zoveel goede muziek als je er naar zoekt. Het is te gek. Dit is de ideale tijd om een muziekliefhebber te zijn. Het is zo makkelijk nieuwe muziek te ontdekken. Je hoeft er niet meer voor naar de platenzaak. Met de kracht van Youtube, Spotify en Apple Music kun je alles vinden wat je maar wilt door een willekeurig woord in te tikken. Ik vind dat geweldig.’

“Dit is de ideale tijd om muziekliefhebber te zijn”

Hoe was het om met Mark Lewis te werken?

‘Het is tof werken met Mark. Hij neemt geen shortcuts. Hij probeert je zover te drijven dat het beste uit je naar boven komt. Op dat gebied is hij heel erg old school. Het is een beetje zoals toen de producer Iron Maiden’s Bruce Dickinson bij de opname van ‘Number Of The Beast’ zo kwaad wist te maken dat hij een kruk door de studio smeet. Daardoor kon hij wel die hoge schreeuw waar ze al zo lang aan werkten produceren. Mark laat je gewoon door gaan tot het echt goed is. Hij is het soort producer waardoor je na de opnames als een beter muzikant de studio verlaat. Als je een studio ingaat is dat denk ik vergelijkbaar met als op een filmset staan. Je hebt maar een beperkte tijd om te presteren. Hoe dan ook, je moet dan gewoon handelen. In de studio moet je gewoon proberen die magie te vangen.’

Kun je iets meer vertellen over jullie teksten?

‘Ons nummer ‘Bitter Half’ gaat over dat duiveltje op je schouder die soms wat harder roept dan je zou willen. Over hoe je jezelf vertelt dat je een goed persoon moet zijn en niet naar dat duiveltje moet luisteren. Het is net als dat moment waar ik eerder naar refereerde over Bruce Dickinson in de studio. Dat moment dat hij zich afvraagt of hij wel of niet met die kruk moet gooien. ‘Trial By Fire’ is het eerste nummer dat we hebben geschreven voor het album. Een dag eerder hebben we Gettysburg bezocht in Pennsylvania. Het was de eerste keer dat ik dat bezocht en het was een heel interessant. Daar vochten mensen van hetzelfde land tijdens de burgeroorlog tegen elkaar over een verschil in gedachten. Ja, de basis was slavernij wat natuurlijk al verkeerd is, maar toch is het bizar. Er werd gevochten tegen een vreselijk onrecht, maar het zette ons wel aan het denken over het nu. Het inspireerde ons een nummer te maken over hoe we moeten proberen meer begrip voor elkaar op te brengen, hoe we ons als mensen moeten verenigen. Er is zoveel gaande wat ons verdeelt. We moeten iets van een gemeenschappelijke grond vinden, in plaats van naar elkaar te schreeuwen omdat we andere standpunten hebben. Die zouden we juist moeten vieren in plaats van dat we geen vrienden meer kunnen zijn. Als iemand misschien wat conservatiever is dan ik maakt hem dat niet direct een slecht mens. Je moet wat dingen opzij kunnen zetten en kunnen bepalen dat je iemand, los van die onenigheid, gewoon kunt mogen als persoon.’