... / Story's / Markant / SIEGE OF POWER: Leven in een turbulente tijd
Markant

Updated 01/03/2023

Markant

SIEGE OF POWER: Leven in een turbulente tijd

Siege Of Power liet ruim vier jaar geleden voor het eerst van zich horen met het debuutalbum ‘Warning Blast’. De plaat met o.a. Chris Reifert, Paul Baayens en Theo van Eekelen in de gelederen werd goed ontvangen en wist op te vallen aangezien er op muzikaal vlak resoluut werd gekozen voor een mix van old school hardcore, crossover en extreme metal. Op de langverwachte opvolger ‘This Is Tomorrow’ trekt de band opnieuw opvallend agressief van leer en komt men tegelijk met veel variatie uit de hoek. We schoven aan bij drummer Bob Bagchus.

Siege Of Power wordt door jullie zelf omschreven als een project beïnvloed door bands als Carnivore, Discharge, SOD en Amebix … old school hardcore en thrash metal. We kunnen die invalshoek goed plaatsen aangezien er nummers zijn die zeker die richting uitgaan. Desondanks had een song als ‘Scavengers’ of ‘Zero Containment’ naar ons gevoel even goed op een plaat van Asphyx kunnen staan.

‘Dat beschouw ik als een compliment (lacht). ‘This Is Tomorrow’ is helemaal ontstaan en geschreven tijdens jamsessies. We hadden eerst het idee om ons goed voor te bereiden en dan pas naar de studio te trekken, maar daar is uiteindelijk niets van terechtgekomen. Paul en ik hebben de basis gelegd in een studio in Enschede. Paul had al riffs geschreven die hij in de studio afspeelde op zijn telefoon. Dat was dan een paar keer luisteren, een biertje erbij en vervolgens heel het zaakje opnemen. Toen Paul me ophaalde aan het treinstation zei hij dat hij net naar Venom had geluisterd en daarbij spontaan aan mij moest denken. Hij had het idee om een nummer te maken in het verlengde van ‘In Nomine Satanas’ en dat leek me geweldig. Paul heeft daarop de riffs in de studio bedacht en ik heb vervolgens zitten drummen zoals Abaddon van Venom dat zou doen. Zo is ‘Scavengers’ ontstaan. Hetzelfde geldt voor ‘Deeper Wounds’, alhoewel de muziek daar wat meer een black metalinslag heeft. Dat nummer had naar mijn mening op een album van Bathory kunnen staan.’

Siege Of Power © Danila Klijzing

‘Warning Blast’ was al helemaal opgenomen toen Chris Reifert bij de band kwam. We nemen aan dat Chris op ‘This Is Tomorrow’ meer bij de songs betrokken was. 

‘Chris is een heel gemakkelijk iemand om mee samen te werken. Wij leveren de muziek en Chris verzint vervolgens iets op vlak van teksten. We geven elkaar daarbij ook helemaal de vrijheid. Chris zingt in ieder nummer op een andere manier. In de ene song schreeuwt hij op een manier die richting old school hardcore gaat, in een ander nummer gaat hij helemaal in de richting van pure death metal. Aangezien iedere track een ander sfeertje heeft, heeft hij iedere keer zijn zang wat aangepast. Dat klinkt echt geweldig, dat heeft hij ongelooflijk goed gedaan.’

De titel van de nieuwe plaat is ‘This Is Tomorrow’. Op de hoes is een soort heerser te zien die wordt voortgedreven door een menigte waarbij de mensen als je goed kijkt elkaar aan het vermoorden zijn. 

‘Inderdaad. De hoes weerspiegelt naar mijn mening goed de tijd waarin we leven. De algemene sfeer die tegenwoordig heerst, is steeds meer ‘ieder voor zich’. We leven in een heel turbulente tijd. Vroeg of laat gaat er een burgeroorlog komen als je kijkt naar al de belachelijke besluiten die politici tegenwoordig nemen. Op de hoes zie je een heerser, maar je weet niet wie dat is. Het politieke schorem in Brussel en Den Haag voeren het beleid uit, maar je weet niet precies wie er achter zit en welk nog groter schorem daar weer achter schuilt. Als je kijkt naar heel de COVID-periode en hoe de grondrechten toen met de voeten werden getreden … lockdowns, een avondklok en hoe de jeugd jaren van hun leven heeft moeten inleveren … En het wordt steeds gekker. Ieder jaar moet je als burger meer belasting betalen en krijg je er steeds minder voor terug. Je wordt steeds meer door de overheid gecontroleerd. Je merkt ook steeds meer de onvrede die er onder de bevolking heerst. Onze vooruitzichten zijn heel slecht.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 213.