... / Story's / Markant / VOIVOD: Fantasie versus realiteit
Markant

Updated 16/02/2022

Markant

VOIVOD: Fantasie versus realiteit

Het Canadese Voivod heeft de voorbije jaren niet bepaald stilgezeten. De band was sinds de release van hun vorige langspeler ‘The Wake’ bijna voortdurend onderweg en maakte van de pandemie eveneens gebruik om een EP en een nieuw live-album uit te brengen. Met ‘Synchro Anarchy’ ligt er nu ook een nieuw studioalbum in de rekken. Drummer Michel ‘Away’ Langevin licht de zaken toe.

‘In het voorjaar van 2020 zijn we bij elkaar gekomen om wat te jammen en hebben we die sessies opgenomen. Dat was vooral improviseren. Chewy had een hoop riffs geschreven, Snake had bepaalde melodielijnen in zijn hoofd,… Daar zijn we mee aan de slag gegaan tot midden maart, toen de eerste lockdown van start ging. We hebben vanaf toen aan het album verder gewerkt op afstand van elkaar. Ik heb demo’s opgenomen met het programma Logic Pro en mijn drumpartijen geprogrammeerd met een drumcomputer. We hadden een gemeenschappelijke Dropbox-folder waarin we voortdurend bestanden met elkaar uitwisselden. We hebben verschillende maanden op die manier gewerkt. Toen we uiteindelijk weer naar de studio konden gaan om samen te oefenen, hebben we ‘Synchro Anarchy’ verder uitgewerkt. Tijdens de voorbije zomer hebben we dan uiteindelijk de laatste hand aan ‘Synchro Anarchy’ kunnen leggen.’

VOIDVOD © Catherine Deslauriers

Je zei net dat jullie demo's en bestanden deelden via het internet. Het was wellicht de eerste keer dat je op die manier moest werken.

‘In zekere zin wel. Alhoewel ik toen Piggy nog leefde met hem ook wel eens op die manier werkte. Maar het was in ieder geval al enige tijd geleden dat ik nog echt drumpartijen moest programmeren. Ik denk dat ‘Synchro Anarchy’ alleen al hierdoor toch anders klinkt. Ik heb heel veel aandacht aan de beats en het ritme besteed. Het moeilijkste voor mij was dat ik al die partijen uiteindelijk ook zelf zou moeten kunnen spelen. Ik heb aan heel wat ‘airdrumming’ gedaan terwijl ik achter mijn computer zat (lacht).’

Wat is de rode draad op het nieuwe album?

‘Ik heb op voorhand aan Snake gevraagd of hij het op de nieuwe plaat over de pandemie zou hebben. Maar hij wilde liever andere onderwerpen aansnijden. Desondanks kan je toch merken dat hij de teksten heeft geschreven toen hij afgezonderd was. Want er is heel duidelijk een gevoel van vervreemding in de teksten geslopen. Snake heeft er bijvoorbeeld het idee van meerdere persoonlijkheden aangesneden. Anderzijds zijn er ook de klassieke onderwerpen, zoals het milieu en dat je zelf op een bepaalde en positieve manier moet bijdragen om van de wereld een betere plek te maken. Dat zijn thema’s waar we bekend om staan. Ik zou zeggen dat ‘Synchro Anarchy’ op tekstueel vlak een vrij traditioneel Voivod-album is geworden, maar wel eentje met een donker randje.’

“In de jaren tachtig lazen we veel sciencefictionmagazines die destijds een enorme inspiratiebron waren.”

Je zei maanden geleden in een interview dat als er iets positiefs aan heel de pandemie was, het dan is dat jullie er als een meer georganiseerde en gestructureerde band gingen uitkomen. Is dat ook gebeurd?

‘Zeker! We werden vorig jaar net zoals iedereen geconfronteerd met een wereld die er plots helemaal anders uitzag. Het alledaagse leven had bij momenten iets weg van pure sciencefiction. We hebben oplossingen voor bepaalde problemen moeten zoeken en van heel de situatie het beste moeten maken. Maar daar zijn we ook wel in geslaagd. Ik heb heel wat vrienden de handdoek in de ring zien gooien omdat ze de voorbije twee jaar financiële problemen hadden. We hebben het geluk dat we met Voivod bij een succesvolle en gerespecteerde platenfirma zitten en dat we een heel loyaal en trouw publiek hebben.’

Voivod heeft vrijwel altijd een sciencefictionconcept gehad. Hoe moeilijk is het om op dat gebied steeds weer een nieuwe invalshoek te vinden? Want is ondertussen niet alles wat betreft sciencefiction al eens min of meer gezegd en gedaan?

‘Dat gevoel heb ik niet. Integendeel zelfs, het is tegenwoordig veel gemakkelijker om op dat vlak onderwerpen te vinden in vergelijking met vroeger. In de jaren tachtig lazen we veel sciencefictionmagazines, die destijds een enorme inspiratiebron waren. Er werd toen gesproken over hoe de maatschappij er dertig jaar later zou uitzien. Daar zijn we nu aanbeland. Veel van die ideeën of voorspellingen die toen pure fantasie waren zijn in de tussentijd effectief uitgekomen. Ik denk dat het nu veel moeilijker is om te voorspellen hoe de toekomst er over dertig jaar gaat uitzien. Snake weet de dingen ook steeds goed te verpakken. Zijn teksten zijn soms bijna als een gedicht. Soms spelen de dingen zich weliswaar af in een andere dimensie, maar desondanks geven zijn teksten heel goed weer wat er door hem heen gaat.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 205.