Updated 29/10/2024
SUM 41 neemt afscheid met ijzersterk concert
Sum 41 + The Bronx - 23 oktober 2024 - ING Arena, Brussel
In 2023 kondigden de Canadese punkrockers van Sum 41 aan dat ze begin 2025 ermee stoppen, maar eerst wordt er nog duchtig de wereld rondgetourd om hun fans uit te zwaaien. Zo hield de tweede datum van de Europese tour halt in de Brusselse ING Arena, die al weken op voorhand uitverkocht was, goed voor ongeveer 15.000 toeschouwers. Veelal jong volk, amper een grijze haar te zien. Wegens fileleed op de Brusselse Ring stroomde de zaal slechts langzaam vol. Als support act op deze tour fungeerde The Bronx. Rock Tribune vroeg zich in stilte af waarom er geen derde groep als opener op deze grootschalige productie, die deze Tour Of The Setting Sum toch wel is, dienst doet.
Tekst: Erik Spruyt – Foto’s Istvan Bruggen
Toch een beetje een vreemde keuze als je het ons vraagt, om THE BRONX (6) als voorprogramma mee te nemen. Dit vijftal uit Los Angeles is eerder een hardcore-band dan een punkrock-outfit en voor vele toeschouwers een nobele onbekende. Midden jaren 2000 was er een beetje fuzz en buzz rond zanger Matt Caughthran en zijn kompanen (waaronder drummer Joey Castillo, ooit bij Queens Of The Stone Age), die we toen op Groezrock en Pukkelpop zagen, maar anno 2024 kreeg de sound van The Bronx het publiek niet warm. Dat de muziek van de hak op de tak sprong, zal dat niet bevorderd hebben. Zanger en spring-in-’t-veld Matt probeerde heel hard, maar meer dan een bescheiden wall of death en een voorts lauwe reactie zat er niet in voor de openingsband. We vallen in herhaling, maar in plaats van 45 minuten The Bronx had een halfuurtje ook volstaan en hadden we liever een derde band het vuur zien oppoken.
Maar na het fileleed en een weinig bekorend voorgerecht waren de toeschouwers natuurlijk des te hongeriger voor het hoofdgerecht en sjonge jongen, wat was dat een copieus feestmaal zeg. Als één van de meest succesvolle bands van de punkrockscene maakte SUM 41 (9) hun opwachting en loste ogenschijnlijk zonder enig probleem de verwachtingen in. Daarvoor werd op geen inspanning gekeken. Showelementen zoals bijvoorbeeld grote schermen, een reuzespandoek, vlammen, rookpluimen, een regengordijn van vonken, papiersnippers, grote ballonnen, een shitload aan lichteffecten, een megaskelet met lichtgevende ogen, slingers die zo hoog de lucht in geschoten werden dat ze aan de balken van het plafond bleven hangen. You name it, you got it, check.
Ook het publiek liet zich niet onbetuigd en deed vlotjes mee. Veel animo op de eerste rijen, circle pits, een gestage stroom crowdsurfers, een energiek springfestijn, meezwaaien met de armen, massaal oplichten van de smartphones; het getuigde allemaal van de intense publieksparticipatie. En dat gaf dan weer energie aan frontman/zanger Deryck Whibley, gitaristen Dave Bash en Tom Thacker, bassist Jason McCaslin en drummer Frank Zummo. Vooral de geblondeerde piekjeskop Deryck benutte elke meter van het grote podium en was veel bezig de fans te verleiden tot meezingmomenten en de ene kant luider dan de andere kant te laten schreeuwen.
En zo ging het twee uur aan een stuk door, met meer dan 25 songs op de setlist. Een uitgebalanceerde set, waarin de rustiger momenten weloverwogen waren tussen de talloze wilde momenten. Opvallend was dan weer wel dat de plaat ‘Order In Decline’ (uit 2019) genegeerd werd, terwijl alle andere studio-albums wel aan bod kwamen. De laatste schijf, het dubbelalbum ‘Heaven :X: Hell’ kreeg zelfs veel aandacht. Maar vanzelfsprekend waren het de grote hits (onder andere ‘The Hell Song’, ‘We’re All To Blame’, ‘Some Say’, ‘Walking Disaster’, ‘Makes No Difference’ en ‘Pieces’) die de sfeer telkens tot een hoogtepunt brachten.
Het einde van de reguliere set was ijzersterk toen het dak eraf ging met ‘Fat Lip’ en ‘Still Waiting’, waarna in de eerste bisronde vooral ‘In Too Deep’ iedereen in vervoering bracht. En degenen die dan te vroeg vertrokken, die misten de tweede bisronde met de pianoballad ‘So Long Goodbye’.
De afscheidsshow van Sum 41 in België was er één van een band in optima forma en waar het entertainmentgehalte hoog lag. Een tevredenheidsenquête onder de toeschouwers zou dat ongetwijfeld bevestigen met een flinke score.