Updated 09/11/2024
BLOOD INCANTATION: Reizen door tijd en ruimte!
Het Amerikaanse Blood Incantation is een buitenbeentje in de death metalscene. De band gooide het zo’n twee jaar geleden volkomen onverwacht over een compleet andere boeg met de ambient-release ‘Timewave Zero’. Op de spannende single ‘Luminescent Bridge’ werd volop de kaart van Morbid Angel-achtige death metal getrokken en werden tegelijk spacy en progressieve invloeden knap in de muziek verwerkt. We waren bijgevolg heel nieuwsgierig hoe Blood Incantation op hun nieuwe plaat ‘Absolute Elsewhere’ verder zou evolueren. Frontman/gitarist Paul Riedl stond ons met bijzonder veel geestdrift te woord.
‘Absolute Elsewhere’ is een heel goede mix van death metal en jaren ’70-ambient. Heb je het gevoel dat dit het album is dat jullie altijd al wilden maken en dat releases als ‘Timewave Zero’ en ‘Luminescent Bridge’ de noodzakelijke stappen waren?
‘Eigenlijk wel. Toen Isaac en ik Blood Incantation in 2011 oprichtten, was het ons doel om de invloeden van al de muziek waar we toen naar luisterden te combineren. We speelden destijds allebei in bands die funeral doom en black metal brachten. Er waren toen heel weinig mensen die van bands als Gorguts of het Morbid Angel-album ‘Formulas Fatal To The Flesh’ hielden. We wilden death, black, speed en heavy metal combineren met ambient, new age, progressieve muziek en krautrock uit de jaren ‘70. Je kan stukjes van die invloeden op al onze releases horen, zelfs op onze eerste demo. Als band worden we steeds ambitieuzer en ook gewoon beter in het omzetten van al die ideeën. ‘Timewave Zero’ was op dat vlak een heel grote stap. We wilden altijd al met iets op de proppen komen dat langs de ene kant heel brutaal en episch klinkt en langs de andere kant heel proggy en alsof het in de jaren ‘70 is opgenomen. Veel death metalbands laten de brutaliteit vallen als ze proggy invloeden in hun muziek steken. Maar dat is niet onze bedoeling.’
Tangerine Dream-muzikant Thorsten Quaeschning heeft o.a. synths en mellotronpartijen bijgedragen aan ‘Tablet II’ van ‘The Stargate’. Hoe zijn jullie met elkaar in contact geraakt?
‘Dat hebben we vooral te danken aan onze vroegere productmanager Niklas Tschaikowsky. Hij heeft zowat alles gecoördineerd wat we vorige zomer moesten doen. We wisten in 2022 al dat we voor de volgende plaat naar de Hansa-studio zouden trekken. In het voorjaar van 2023 hebben we zowat iedereen gecontacteerd die in de buurt woont en hen laten weten dat we naar Berlijn kwamen. Niklas kende Thorsten door Attila Csihar van Mayhem. Thorsten en Attila hebben in het verleden al eens met elkaar samengewerkt. Nicolas wist dat Thorsten niet vies is van metal. Het grappige is dat ‘Timewave Zero’ en het Tangerine Dream-album ‘Raum’ op dezelfde dag zijn verschenen. En het is niet alleen dat, het artwork van beide releases ziet er gelijkaardig uit. Toen we in Berlijn waren, was Tangerine Dream op tournee. De band had het vrij druk en het leek er op dat het op niets zou uitdraaien. Toen we zo’n twee weken in de opnamesessies zaten, kreeg Niklas om acht uur ‘s morgens een berichtje van Thorsten dat hij drie uur later in de studio zou zijn. We hadden toen zoiets van ‘holy shit!’ (lacht). Al onze nieuwe songs waren toen nog instrumentale versies en er moest nog heel wat aan toegevoegd worden. We waren ontzettend nerveus toen Thorsten arriveerde. Hij was echter heel relaxt en stoïcijns. Hij heeft onze muziek in de studio beluisterd en een harddrive met demo’s meegenomen. Een week later nodigde hij ons uit in zijn eigen studio om ons te laten horen waar hij aan had gewerkt. Toen we arriveerden en hoorden wat hij aan onze songs had toegevoegd, stond ik op punt om in tranen uit te barsten. Het hele gebeuren was ontzettend overweldigend. Ik voel me zo vereerd, ik heb daar gewoon geen woorden voor.’
Heb je al een idee hoe jullie ‘Absolute Elsewhere’ gaan vertalen naar het podium?
‘We gaan in november een tournee in de VS doen als headliner. We hebben ook al twee Europese tournees geboekt voor 2025. We gaan daarbij ‘Absolute Elsewhere’ integraal spelen, evenals een nummer van ‘Luminescent Bridge’ en een nummer van ‘Hidden History…’. We gaan telkens zeker meer dan een uur spelen. Nicklas Malmqvist van de band Hällas gaat ons tijdens die tournee vervoegen, zodat we eveneens een toetsenist hebben. We gaan proberen om met een mooie en grote productie voor de dag te komen met obelisks, kristallen en allerlei dingen om de muziek nog beter in de verf te zetten. In de lente van 2025 gaan we in Europa op tournee met de Japanse krautrockband Minami Deutsch. Op 2 mei staan we daarbij in Trix in Antwerpen. Tijdens de tweede Europese tournee die voorzien is voor de herfst van 2025 gaan we hopelijk Sijjin en nog een andere heavy en psychedelische band meebrengen. Maar dat moet nog verder uitgewerkt worden.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 226.