Updated 14/03/2022
COBRA THE IMPALER: Het beste van twee werelden
Cobra The Impaler, de nieuwe band rond gitarist, spilfiguur en ervaren rot Thijs De Cloedt (Hæster, ex-Aborted, ex-Horses On Fire), mikt hoog. Het debuut 'Colossal Gods' is een album dat bol staat van riffs, groove, straffe vocalen en dito melodieën en perfect aansluiting vindt bij het werk van Mastodon, Baroness en Red Fang. Ons landje heeft er dus weer een topband bij en dus leek het ons de hoogste tijd om eens met Thijs rond de virtuele tafel te gaan zitten voor een goede babbel.
Bij Aborted, tot op heden toch nog steeds één van de meest succesvolle Belgische (death) metalacts, speelde Thijs mee op drie albums (waaronder doorbraakplaat/klassieker 'Goremageddon: The Saw And The Carnage Done'). Met het ondertussen opgeheven Horses On Fire (dat zich muzikaal aan het andere eind van het spectrum bevond en zich meer bediende van een rockende sound) deelde hij de affiche met imposante namen als Status Quo en Deep Purple. De laatste jaren zocht hij met Hæster, een act die een zeer fijne Cult Of Luna-vibe oproept, al terug wat meer de stevigere regionen op en nu is er dus Cobra The Impaler. Wat bracht hem ertoe een nieuw hoofdstuk aan zijn muzikale boek toe te voegen? 'Het idee voor deze band sluimerde al in mijn hoofd toen ik nog met Horses On Fire bezig was. Ik had toen al een beetje heimwee naar het zwaardere werk, want dat was per slot van rekening toch de muziek waar het voor mij allemaal mee begon en die ik ook altijd zeer goed ben blijven vinden. Langs de andere kant vond ik ook heel wat leuke en interessante elementen terug in de rock muziek van Horses, zeker wat de betreft cleane zang, en dus leek het me op een gegeven moment wel tof om die twee werelden te combineren: stevige, op riffs gebaseerde muziek met daarop cleane, maar intense zang. Ook muzikaliteit moest een prominente plaats krijgen, want dat vind ik bijna altijd een meerwaarde. Ik kan extreme, primitief klinkende dingen zeker waarderen, maar in mijn eigen muziek geef ik toch graag ruimte aan speltechniek en melodie. Ik ben toen met bands als Mastodon, Gojira en Baroness in het achterhoofd wat nummers beginnen te schrijven en ik heb die dan laten horen aan Dirk Verbeuren. Zoals je wellicht weet heeft Dirk destijds de drums op de Aborted-plaat 'Goremageddon' verzorgd en sindsdien ben ik altijd in contact met hem gebleven. Dat hij ondertussen bij grootheden als Soilwork, Devin Townsend en zelfs Megadeth gespeeld heeft, is natuurlijk de waanzin voorbij, maar Dirk was vrijwel meteen enorm enthousiast. Live kon hij er vanwege zijn bezigheden bij Megadeth en tal van andere projecten wel niet bij zijn.’
‘Daarna is het balletje wat aan het rollen geraakt en ging ik op zoek naar geschikte zangers. Zowel Michélé De Feudis, de vroegere zanger van Horses On Fire, als Manuel Remmerie van Von Detta en Majestic Sun hebben niet echt een metalen achtergrond, maar hebben wel een goeie voeling met het genre en dat vond ik een interessant gegeven. Samen met Ace Zec, die ook als producer optrad en uiteindelijk zelfs onze vaste drummer is geworden, zijn we dan beginnen sleutelen aan arrangementen en kwamen we dan uiteindelijk tot een volledige plaat. Eigenlijk verliep alles dus redelijk onnatuurlijk en anorganisch, maar het resultaat mag er toch zeker wezen.'
Onderdak vond Cobra The Impaler bij het Franse Listenable, een label dat in het verleden reeds acts als Gojira, Hate, Immolation, Incantation en Soilwork onder de vleugels had en tegenwoordig met ondermeer Thron, Crescent en Lock Up nog steeds een aardig woordje mee kan babbelen in de scene. Een band kan het slechter treffen. 'Listenable is een prima label dat inderdaad al vele geweldige bands een fameus duwtje in de rug heeft gegeven. Ook Aborted heeft er destijds een drietal platen uitgebracht. Ik ken Laurent, (Merle, labelbaas, FC) dan ook al jaren en ik bewonder zijn toewijding en passie. Het is misschien niet het grootste label, maar ze doen met beperktere middelen wel veel moeite om hun bands te promoten en te ondersteunen. Je krijgt er ook de kans om te groeien. Bij grotere labels, waar we trouwens ook gesprekken mee gevoerd hebben, is het vaak zo dat je bij tegenvallende verkoopcijfers al eens verticaal geklasseerd wordt terwijl een band zich nog niet ten volle heeft kunnen ontwikkelen. Listenable neemt nog de tijd om te werken met zijn bands en dat vind ik erg belangrijk. ik denk dan ook dat we er een goede thuis hebben gevonden.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 205.