Updated 21/05/2022
EVERGREY: Poëtisch verzet
We plukken nu de vruchten van alle arbeid die bands verricht hebben in de periode dat tournees onmogelijk waren door het rondwarende coronavirus. Vandaar dat ook de progressieve metalband Evergrey amper één jaar na ‘Escape Of The Phoenix’ al klaar is met volgend nieuw werk. Vroeg in de morgen krijgen we zanger/gitarist Tom S Englund aan de lijn, maar zijn werkethiek is ongekend, want hij is al drie uur interviews aan het doen. Hij is dan ook al op dreef tijdens ons gesprek over ‘A Heartless Portrait (The Orphean Testament)’.
‘A Heartless Portrait (The Orphean Testament)’ is een lange en mysterieuze albumtitel.
‘Laat ons stellen dat het harteloze gedeelte slaat op mijn testament als tekstschrijver, over mezelf schrijvende sinds het begin. Ik heb altijd geschreven over het humane aspect van de psyche en alles wat daarmee te maken heeft, sinds de allereerste dag. Ook al heb ik dat soms in verhaaltjes gestopt, zoals bij ‘In Search Of Truth’ of andere tragische gebeurtenissen. Het is altijd gebaseerd op iets dat ik zelf heb meegemaakt. Dit album, en ‘Escape Of The Phoenix’ zelfs nog meer, is een testament van de tijdspanne waar ik op dat moment was. Ik vind dat beide albums een gezamenlijk standpunt vol energie en positivisme uitstralen, veel meer dan in de begindagen, om de simpele reden dat ik nu heb uitgemaakt wie ik ben en hoe ik mezelf meer en meer afstand zie nemen van een omringende wereld die alsmaar gewelddadiger, vijandiger, slechter en egoïstischer wordt. Ik hoor niet thuis in die wereld. Het tweede deel van de titel slaat op Griekse mythologie. Je weet hoe Orpheus zijn leven en dat van zijn geliefde kon sparen van de ondergang, zolang hij zich niet zou omkeren en kijken tijdens de opgang van de reis, maar dat is net wat hij wél doet. Ik vermoed dat mensen vinden dat dit een bewijs van zijn liefde is. Hij was zo verliefd dat hij er niet aan kon weerstaan en dat strookt helemaal met hoe we tegenwoordig redeneren. We zijn enorm kortzichtig. We denken nooit op lange termijn en alleen het ego telt. Voor mij was Orpheus dus een egoïstisch persoon die zijn geliefde opofferde om zelf in leven te blijven en een identieke gedragswijze zie je ook vandaag. Mensen denken slechts op korte termijn, ze denken enkel aan zichzelf en niet zozeer hoe hun gedrag andermans leven ook beïnvloedt. Het is altijd ik, ik en ik. Niemand is gelukkig in het heden met wat ie heeft, iedereen is altijd maar aan het streven naar iets anders of meer. Het leven wordt gedicteerd en bepaald door gigantische mediabedrijven zoals TikTok, Facebook en Instagram. We laten hen beslissen wie we zijn. Dan kom ik in opstand. Dat is mijn revolutie, hoe ik mezelf niet zal laten behoren tot hen.’
Het bewijst dat je iemand bent die verder denkt dan de meerderheid …
‘Bij mij kan dat allemaal niet meer zoveel kwaad, heel dat gedoe op internet om erbij te horen, omdat ik een welopgevoed persoon in de Westerse wereld ben, niet? Maar als je 12 à 13 jaar bent, dan heb je geen universiteitsdiploma waardoor je geleerd hebt om alles kritisch te bekijken. Alles wat ze zien op TikTok, is de waarheid, het is hun wereld, dat is wat er gaande is. Ze vergelijken zichzelf enkel met mensen die uiterst succesvol en mooi zijn. Ik geef toe dat ik daar als artiest soms ook in meega. Ook ik wil er cool uitzien en me van mijn beste kant laten zien online, maar ik ben me tenminste bewust van het feit dat ik eraan meedoe en welke invloed het op andere mensen heeft. Ik heb het al meer gezegd, de laatste vijf jaar is er iets mis met deze wereld. We hebben contact verloren met wie we zijn. Daar gaat ‘Midwinter Calls’ over. Dat gaat over luisteren naar je innerlijk, naar je afkomst, uitvinden wie je echt bent en niet laten dicteren door anderen wie je moet zijn. Als je momenteel de mensen in Oekraïne zou vragen wat het belangrijkste is in het leven, dan garandeer ik je dat je geen opsomming gaat krijgen van dingen waar wij ons nu dagelijks mee bezighouden, zoals computers en iPhones. Dat gaan ze niet vermelden, wel hun geliefden en elke dag overleven, dat is belangrijk.’
Bij de eerste twee songs, ‘Save Us’ en ‘Midwinter Calls’, werden de fans betrokken. Je geeft een stem aan hen, dat is mooi in humaan opzicht en hartverwarmend na deze periode van isolatie …
‘Voor ‘Save Us’ kwam ik als volgt op dat idee. Tegenwoordig klinkt alles erg goed wanneer je iets opneemt op iPhone. Ik neem al mijn songideeën op terwijl ik op wandel ben in de bossen of aan de westkust van Zweden. Dan ben ik altijd verbaasd dat de geluidskwaliteit zo goed is. Dat bracht me op het idee om iets te doen waarbij we onze vrienden en fans konden betrekken. Ze konden hun inbreng inzenden via iPhone. Zo begon dat idee te groeien. Toen ik de tekst en muziek voor ‘Save Us’ klaar had, leek het me evident dat dit het nummer was dat zich daartoe leende. Via allerlei sociale media kwamen er een 700-tal stemmen binnen. Dat is hoe je sociale media op een positieve manier kunt gebruiken, je kan er gemeenschappen mee creëren. Zo ga je van solitude naar multitude. We stelden alles samen en iedereen wordt vermeld als koorzanger. Het idee voor ‘Midwinter Calls’ ligt in dezelfde lijn. We wilden van die voetbalkoorzangen, waar heel het stadion verenigd is. Toen we vorig jaar enkele shows deden, hebben we daar opnamen voor gemaakt. We lieten het publiek enkele minuten zingen en deden dat in Gotenburg, in Stockholm en in Karlstad. Dat is wat je nu op het album hoort. Het is een mooi voorbeeld van communicatie en samenwerking, zeker na deze periode van restricties. De fans zijn te horen op een album van een band waar ze van houden, dat is hartverwarmend mooi. En het ligt voor altijd vast.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 207.