Updated 24/03/2023
KAMELOT: Tijd voor zelfreflectie
Kamelot is klaar om er terug volop tegenaan te gaan met het nieuwe ‘The Awakening’, vijf jaar na ‘The Shadow Theory’. In die vijf jaar is er in het leven van zanger Tommy Karevik heel veel veranderd. Zo verkaste hij van Zweden naar Canada, trouwde met Kobra Paige (Kobra And The Lotus) en ontdekte nieuwe waarden in het leven tijdens de pandemie. Tegelijkertijd bouwde hij ook nog een studio en nam veel meer van het schrijfproces van Kamelot voor zijn rekening. We zijn dan ook benieuwd naar al deze nieuwe ontwikkelingen, als we Tommy aan de lijn krijgen.
Je hebt nu een eigen studio en dat betekent dat je veel meer bijgedragen hebt aan de songs op ‘The Awakening’.
‘Inderdaad, ik was nu veel meer betrokken bij het schrijfproces en ik vind dat een logische ontwikkeling, omdat ik nu toch al een hele poos in de band ben. Bovendien heb ik altijd al een heel deel van de muziek geschreven voor Seventh Wonder. Ik kan schrijven voor alle instrumenten. De tijd was rijp om op te staan en meer bij te dragen aan het muzikale gedeelte. Ik heb altijd al de zanglijnen, melodieën en zangarrangementen gedaan, maar sinds ‘The Shadow Theory’ ben ik begonnen om me ook een beetje te mengen in het muzikale proces. Nu was dat echter veel meer. Ik ga niet beweren dat ik ze helemaal alleen geschreven heb, maar de meeste songs waren wel zo goed als voltooid. Uiteraard worden die songs dan kenbaar gemaakt aan de rest van de band en voegen zij er allemaal hun ideeën aan toe, zodat ze nog beter worden. Ik heb altijd mijn eigen studio gehad, maar sinds ik in Canada woon, is die studio mobiel. Ik kan die overal meenemen om opnamen te maken.
Waarom hebben jullie het album ‘The Awakening’ genoemd?
‘Dat was iets waar Thomas (Youngblood – gitarist, VM) mee kwam aandraven. Dat gebeurde vrij laat in het proces van het album, toen we alle songs hadden, ze doornamen en ernaar luisterden en uiteindelijk konden vaststellen waar het in wezen allemaal over gaat. Ik vind dat heel wat van de songs op dit album introspectief zijn en te maken hebben met mensen die maar niet vooruitkomen. Vandaar dat je de pijn moet doorbreken om tot iets beters te komen teneinde vrede en geluk te ervaren. Eerlijk gezegd spruit dit allemaal voort uit de pandemietijd wanneer je met al die moeilijkheden geconfronteerd wordt, niet alleen bij jezelf maar in de hele wereld. Een mens kan niet groeien als hij niet aan zichzelf werkt; werken aan je tekortkomingen en ingaan tegen je angsten. Ik denk dat een titel als ‘The Awakening’ dat allemaal mooi samenvat: na de verloren tijd terug een stapje in de wereld zetten om zogenaamd te ontwaken. Ik denk dat het voor veel mensen een goede zaak geweest is dat ze verplicht werden om minder hectisch te leven. Als iemand anders je dat opdraagt, lukt het heel wat beter. Dan moet je enkel zorg dragen voor jezelf en diegenen om je heen. Zoiets gebeurt zelden in de geschiedenis, want alles gaat maar sneller en sneller. Vandaar dat het aantal burn-outs en mentale problemen door het dak gaan.’
Je vertelde dat het een erg introspectief album is. Betekent dit dat het erg persoonlijk is?
‘Sommige songs wel, maar er zijn ook teksten die een kijk op de wereld reflecteren. ‘New Babylon’ is daar een goed voorbeeld van. Dit gaat over het concept dat alles wat je nodig hebt, diep in jezelf ligt. Dat heet de kracht van de eenling, een individuele kracht waarmee je alles kunt bereiken. Als je die kracht versterkt kan je alles aan, alles overkomen en opbouwen en zelfbedruipend worden. Je hebt nooit meer iemand nodig die je aanmoedigt, de sterkte om alles te doen komt uit jezelf. Ik vermoed dat ik erg spiritueel ben, en veel nadenk en reflecteer. Ook denk ik een erg gevoelig persoon te zijn. Anderzijds wil ik wel stellen dat ik niet bepaald religieus ben in die zin van in een god geloven of zoiets, maar ik besteed zeker aandacht aan transcendentale energieën in onszelf. Ik denk ook dat we in zekere zin allemaal met elkaar verbonden zijn wat energie en de energiestromen betreft. Als ik met jou in één kamer zit, kan ik jou aantasten met mijn energiestromen, maar ik kan ook mijn moeder beïnvloeden door aan haar te denken. Hoe dan ook zijn we allemaal verbonden met elkaar door een krachtige energiebron. In feite is dat hoe we fans imponeren als wij muziek maken. Ze komen om ons te zien, we raken hun hart en hebben zo een invloed op hun leven.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 214.