Updated 26/06/2026
LEX LEGION: Even weg van King Diamond
Wat ooit begon als wat losse riffs in een studio, groeide langzaam uit tot een project dat zijn tijd nam om te rijpen. Geen haastwerk, geen verplichtingen, maar pure goesting om iets nieuws neer te zetten. Iets dat op eigen benen staat. Lex Legion is geen nostalgische reünie en al helemaal geen kopie van vroegere successen. Het is het resultaat van muzikanten die na tientallen jaren ervaring nog steeds honger hebben om nieuwe muziek te maken. Geen King Diamond-kloon, geen zijprojectje voor tussendoor, maar een volwaardige band met een eigen gezicht. Gitarist Andy La Rocque vertelt.
‘Lex Legion is het een creatie van Pete Blakk en mijzelf. En daar moet je eigenlijk al heel wat voor in de tijd teruggaan. In 2008 zat Pete hier in mijn studio wat riffs te spelen en die klonken echt heel goed. We maakten daarom wat plannen om er toch iets mee aan te vangen. Maar zoals het nogal veel eens het geval is, is dat op de plank blijven liggen. Vooral omdat ik het toen ook wel wat te druk had. In 2020, toen Covid nog volop bezig was, liet Pete dan opnieuw enkele van die riffs en ideeën horen aan drummer Mikkey Dee. Die was daar zo enthousiast over dat hij meteen plannen begon te maken. Toen hebben ze mij opnieuw gecontacteerd en hebben we ook bassist Hal Patino gevraagd om mee te doen. Zo werd het een project van vier muzikanten die nog bij King Diamond hebben gespeeld.’
‘Als zanger had ik Nils K. Rue op het oog en die was meteen akkoord om ook deel van de band uit te maken. Nils zijn werk bij het Noorse Pagan’s Mind vind ik schitterend en ik was ervan overtuigd dat zijn stem goed bij de muziek van Lex Legion zou passen. Vanaf dat moment zijn Pete en ik als gek nummers gaan schrijven en kwamen de ideeën als het ware vanzelf. Maar we wilden ook niet zomaar iets maken dat als een kopie van onze andere bands en projecten zou klinken. Daarom duurde het toch nog even voor we onze uiteindelijke stijl deze vorm konden geven. En dan duurde het nog enkele jaren voor we met ons werk de studio ingingen en alles in zijn plooi viel. Het is niet zo simpel om iets compleet nieuws uit de grond te stampen en meteen een plaat uit te brengen. Zoveel is wel duidelijk.’
‘Voor mij zit er toch wel wat verschil tussen Lex Legion en King Diamond. Zeker omdat Lex Legion niet zo progressief klinkt als King Diamond. We zijn ook veel meer geïnspireerd door de jaren tachtig dan bij King Diamond. En ik besef ook wel dat veel fans zullen verwachten dat het compleet die richting zal uitgaan. Temeer omdat bijna alle leden een geschiedenis hebben bij King Diamond. Maar zelf maak ik die vergelijking toch niet. Nils heeft schitterend werk geleverd en met zijn zang heeft Lex Legion toch een eigen gezicht gekregen.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 240.