Updated 03/02/2023
THE PRIVATEER: Piraten, maar geen partyband…
Vorige maand trok het album ‘Kingdom Of Exiles’ van The Privateer, het vierde album van deze band uit het Duitse Freiburg, onze aandacht met een eerder serieuze benadering van het piratenthema, dat welig tiert bij power metalbands. Bassist Eric Tobian maakt ons wegwijs in het reilen en zeilen van de vijfkoppige outfit.
‘The Privateer is ontstaan in 2017 toen onze gitaristen Roman Willaredt en Christian Spori vrijblijvend begonnen te jammen. Op een bepaald moment besloten ze om samen een bandje op te richten. Dit had weinig te maken met voorbeelden of favoriete bands, het draaide gewoon om muziek spelen en daar plezier aan beleven. Natuurlijk is die muzikale inspiratie door andere bands er wel degelijk. Wij zijn piraten en dus stelen en gebruiken we alles wat we op ons pad tegenkomen (lacht). Op elk album dat we gemaakt hebben, vind je vast wel Iron Maiden-invloeden en op ons nieuwe album zelfs stukken door Amon Amarth geïnspireerd. Onze evolutie ligt in het trachten om steeds beter te worden. Natuurlijk duikt dat piratenthema geregeld op, maar het is niet onze enige focus. Ik denk dat dit de reden is waarom men ons meer serieus noemt. Bovendien, het is altijd in goede aarde gevallen bij de fans dat wij geen olijke partyband zijn zoals al die andere piratenbands.’
‘Kingdom Of Exiles’ is jullie vierde studioalbum. Wat was er nieuw en/of karakteristiek in vergelijking met de voorgangers?
‘Voor mij persoonlijk zijn er twee belangrijke veranderingen. De eerste is dat Clara Held nu onze leadvocaliste is. Zij zingt, schreeuwt en brult en doet het leeuwendeel van de zangpartijen. Toen we in 2020 dit album opnamen, hadden we geen leadvocalist, nadat onze wegen zich gescheiden hadden van onze vorige zanger Jonas. Vandaar dat Clara de meeste zangpartijen overnam. Bovendien heeft Pablo, onze vorige zanger, ons nog geholpen met een aantal zanglijnen. Het tweede verschil met onze eerdere albums is dat nu het geheel veel heftiger klinkt. Eerst waren we een mix van folk en heavy metal, nu hebben we meerdere riffs en stukken die eerder naar melodieuze death metal neigen. Net zoals op de voorgaande albums is gitarist Chris de hoofdcomponist van de instrumentale secties en schrijft Clara de zanglijnen uit. Zij heeft ook de teksten voor dit album geschreven, dat was nieuw. Andere leden, vooral Roman, brengen ook wel eens riffs of ideeën in.’
Welke songs zou jij aanraden om kennis te maken met The Privateer? Kan je er drie essentiële songs uitpikken?
‘De andere leden zouden waarschijnlijk dan weer andere songs kiezen en ook elke journalist heeft andere favoriete tracks, dus is dit slechts mijn mening als bassist: Ten eerste ‘Madness Is King’. Dit is wellicht het hardste nummer dat The Privateer ooit gemaakt heeft. Het start met volop blastbeats en is behoorlijk rechttoe rechtaan opruiend. Het tweede is ‘Queen Of Fire And Wind’. Volgens mij is dat een geboren hitsong. Een cool intro, fantastisch refrein, episch outro én een heerlijke bassolo. Voor track drie kies ik het titelnummer, ‘Kingdom Of Exiles’. Dat heeft het meest epische refrein dat we ooit schreven. Meer hoef ik er niet aan toe te voegen (grinnikt)’.