... / Story's / Markant / VANDENBERG: Gehaaide heavy metal
Markant

Updated 26/10/2023

Markant

VANDENBERG: Gehaaide heavy metal

Het is niet aan alle artiesten gegeven om met een sterke comebackplaat de neus terug aan het venster te steken. Adje Vandenberg slaagde daar drie jaar terug wel in. Het was dan ook nieuwsgierig afwachten of hij dat kunstwerkje nog eens zou kunnen herhalen. En het antwoord hierop is een volmondig ‘ja’. Het nieuwe ‘Sin’ borduurt mooi verder op ‘2020’, waarbij de nieuwe zanger Mats Levén echt wel een glansprestatie levert.

‘Na de vorige plaat leek het mij leuk om het nog wat harder te laten klinken. Nog wat meer power en de gitaren nog wat extra laten doorklinken. En daar ben ik wel goed in gelukt, vind ik zelf, en ik ben er super enthousiast over. Ik ben dan ook wel iemand die altijd de lat wat hoger probeert te leggen en dat kost uiteindelijk wat tijd en moeite natuurlijk. Ik vind het achteraf altijd zo jammer als je er echt veel werk in steekt en je dan tot de conclusie moet komen dat het eigenlijk wel nog beter kon. Maar dat is nu het geval niet en ‘Sin’ ligt wat mij betreft mooi in het verlengde van het vorige album. Waarbij ik eerlijk moet toegeven dat ik de vorige plaat veel zelf afgespeeld heb, zeker in de auto. Met de conclusie dat het toch wel een uitstekend album was en ik voor de opvolger alle zeilen moest gaan bijzetten. Zeker als ik het even goed als de vorige wou gaan maken, want anders heeft het voor mij ook geen zin. Dan haal ik er totaal geen voldoening uit. Jaren terug las ik een interview met Paul McCartney en die had ook hetzelfde uitgangspunt. Een nieuwe plaat moet je in de eerste plaats voor jezelf maken. Eentje die je zelf graag zou willen horen.’

Vandenberg © HP Van Velthoven

‘Vanaf het eerste optreden dat we samen deden had ik al het gevoel dat Mats de perfecte zanger was voor ons. Met de juiste mensen in je groep krijg je gewoon wat je wil op het podium. Er zijn genoeg groepen met minder getalenteerde muzikanten, maar die live gewoon super zijn. Mötley Crüe bijvoorbeeld. Daar gebeurt altijd wel wat op het podium, zonder dat het regelrechte virtuozen zijn. Ik wil ook dat zelfde vuur zien en voelen als we optreden en met Mats is dat gewoon het geval.’

‘Ronnie Romero is een fantastische zanger, maar Mats gaat net dat tandje verder. Die zingt de longen uit zijn lijf binnen het gevoel van het nummer en kan zich heel goed inleven in de tekst. En zeker met de teksten die hij zelf heeft geschreven. Waarbij Ronnie zichzelf meer een sessiezanger vindt en bij zoveel mogelijk artiesten aan de slag wil. Maar dan loop je als zanger het risico dat je toch niet echt tot het gaatje gaat, gewoon omdat het voor jezelf het zoveelste project is. Mats heeft ook de nodige ervaring en kan verschillende stijlen aan. Van de doom metal die hij Candlemass zong, tot de frivolere heavy metal van Treat in de jaren tachtig. En hij heeft ook in de band van Yngwie Malmsteen gezongen. Als je dat overleeft, dan ben je een kanjer wat mij betreft.’

‘De titel ‘Sin’ gaat erover dat je altijd wel ergens de verleiding voor het begaan van een zonde ervaart. Dat kan een kleine zonde zijn of een leugentje om bestwil, maar ook wel iets erger. Het is zo een breed gebied en dat intrigeert mij enorm. Ik vond het dan ook een goed klinkende albumtitel. Kort, maar toch veelzeggend. En het past ook perfect bij de hoes die ik getekend had voor de plaat. Voor de voorganger heb ik mij laten inspireren door het eerste album van Vandenberg en voor de nieuwe leek het mij leuk om die haai van het tweede album ‘Heading For A Storm’ uit 1983 te laten terugkomen. Op die hoes vloog die haai naar je toe over die snelweg en ik vond het wel gaaf om er terug een link naar te leggen. En nu zie je dat die haaien New York binnen vliegen, een stad waar er wel elke dag duizenden zonden gebeuren. Ontelbaar veel moorden, overvallen en noem maar op. Wat meteen de titel verklaart. Dat schilderij maken was dan ook wel een hele klus, want ik had al sinds 1986 niet meer in die stijl geschilderd. Ik denk dat ik wel drie dagen aan die groene lucht heb geschilderd. Ik wou die er laten uitzien zoals het noorderlicht. En dat voor een schilderij van één bij één meter.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 217.