Updated 02/01/2022
Labelprofiel: POLDERRECORDS
Labelbaas Tom Maene van Polderrecords, die met MOTSUS overigens ook een eigen band heeft, roeit vandaag tegen de stroom in en is er in geslaagd om in amper drie jaar tijd een succesvol concept in de markt te zetten met uitsluitend Belgische bands in een nichegenre. De gratis sampler die bij Rock Tribune steekt, is een perfecte staalkaart van de roster van het label.
Maar laten we eerst even terugkeren in de tijd. Naar 2018, toen alles begon … ‘Eigenlijk was ik daar al veel langer mee bezig, maar dan voor de bands waarin ik zelf actief was. Platen maken, een tourneetje met andere bands opzetten, … ik deed dat allemaal zelf en dat trok gaandeweg de aandacht van collega’s uit de muziekwereld. Ze vroegen of ik hen kon helpen. En waarom zou ik dat niet doen, ik deed dat toch graag. Tien jaar geleden ben ik gestart als grafisch vormgever in bijberoep om websites te maken, dingen te ontwerpen, enz. Ik werk echter ook als grafisch vormgever in loondienst bij een uitgeverij van onder meer school- en kunstboeken, catalogi en magazines in Brugge, en ben daar kunnen doorgroeien tot verantwoordelijke pre-press, een taak die meer en meer tijd in beslag is gaan nemen. Ik heb dan besloten mijn bijberoep als dusdanig stop te zetten, maar toch actief te blijven in de muziekwereld. In januari 2018 heb ik die activiteiten dan concreter gemaakt en omgezet in een platenlabel. De eerste band waar ik mee gewerkt heb, en ook de eerste officiële release van Polderrecords, was Stonemule. Hun plaat was al klaar, ze hadden al veel zelf gedaan. Ik heb hen toen geholpen met de praktische kant van de zaak, iets wat me echt wel beviel. En zo is de steen aan het rollen gegaan. Vrij snel daarna kwam ook de Gentse band Eyes On The Machine erbij. Beide releases waren toen enkel op cd, van een persing op vinyl was toen nog geen sprake, maar het beviel me echt, en ik was definitief vertrokken.’
Het 'vinyl'-verhaal kwam er wel snel bij. ‘Halfweg 2018 was Atomic Vulture op zoek naar een label om hun EP, die voordien al in eigen beheer was uitgekomen, ook op plaat te persen. Dat was eigenlijk mijn eerste echt grote project en meteen ook de eerste samenwerking met dunk! pressing uit Zottegem die toen ook, net als ik, pas waren opgestart. We opteren doelbewust voor een totaalpakket. Alles moet matchen om de band zo goed en volledig mogelijk te ondersteunen. Cd’s verkopen niet zo goed meer als vroeger, zeker online niet, maar ze zijn in de lokale underground scene wel nog belangrijk, bijvoorbeeld om te verkopen op optredens. Je kunt ze ook iets goedkoper aan de man brengen, waardoor de fan sneller geneigd is de portemonnee open te trekken.’
Met het opnameproces zelf bemoeit Polderrecords zich niet. ‘Wij werken uitsluitend met licentiedeals, wat betekent dat de band alles zelf doet tot en met de mastering. Ik bouw wel altijd een nauwe relatie op met de mensen achter de groep, ik wil graag zo vroeg mogelijk bij het proces betrokken worden. Niet om mijn mening op te dringen, maar om van meet af aan mee te zijn met verhaal. De licentiedeal houdt in dat ik naast de persing ook de hele pr rond de release voor mijn rekening neem. En daar heb ik een goed onderbouwd verhaal voor nodig. De band hoeft zich daar niet mee bezig te houden en kan zich dan 100% focussen op het creatieve aspect van de muziek en de eventuele liveshows. Het derde luik van de overeenkomst is dan de distributie naar de platenwereld en de verkoop via de website.’ Een flink takenpakket. Toch doet Tom alles in zijn eentje. ‘Ik ben een one man business’, lacht hij. ‘Ik ga ook nog steeds zelf fysiek bij de platenboer langs, dat contact is en blijft een wezenlijk deel van het concept. In het persoonlijke contact steekt enorm veel tijd, vandaar dat ik mezelf heb opgelegd om maximaal vijf releases per jaar uit te brengen.’
Op de gratis CD-sampler prijken vijftien bands. Na iets minder dan vier jaar, waarvan twee vrij ‘turbulente’, oogt de roster toch best mooi voor een label waar één man de zaak moet runnen. ‘Dank je (lacht). Ik sta daar normaal niet echt bij stil, maar toen ik de sampler aan het samenstellen was, schrok ik daar zelf een beetje van. Vijftien bands, zeventien releases, … Polderrecords is inderdaad op vrij korte tijd uitgegroeid tot een mooi verhaal. En veel van de bands staan in de startblokken om nieuw werk op de wereld los te laten. Iedereen steekt boordevol ambitie én loopt over van de goesting om er een lap op te geven. En dat is mooi, daar hou ik wel van en de fans beslist ook.’ Voorlopig zijn het ook allemaal Belgische namen … ‘Dat heeft te maken met die insteek van altijd aanwezig te willen zijn op de releaseshows en het contact met de mensen achter de band zo direct mogelijk te houden. En de focus blijft daar ook op liggen.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 204.
De PolderRecords CD sampler vind je als gratis bijlage bij RT 204.