... / Story's / Markant / OCEANS OF SLUMBER: Helende inspiratie
Markant

Updated 25/07/2022

Markant

OCEANS OF SLUMBER: Helende inspiratie

Oceans Of Slumber is toe aan hun vijfde album ‘Starlight And Ash’. Hoewel nog steeds erg herkenbaar, toch een heel ander beestje dan het voorgaande werk. Nog voor het interview goed en wel begon, zorgde Zoom voor een heerlijke verstrooiing. ‘Oh nee, ik ben verbonden met het account van mijn moeder!’, schrikt Cammie Gilbert-Beverly zo gauw de webcam opspringt. Het digitale oog geeft ons een blik op een gezellige, grootmoedervriendelijke ruimte in Houston, Texas. Het biedt een kans om meteen het ijs te breken…

De kast daar in de achtergrond roept om aandacht …

‘Ja, het is onze kast met merkwaardigheden. Ginds in de keuken zie je de koffiepot, een belangrijk deel van elk huwelijk (lacht). Mijn favoriete voorwerpen in de kast zijn de steins, Duitse bierpullen. Mijn tante woonde vroeger in Duitsland en stuurde er geregeld eentje op. Het ziet er op het eerste gezicht allemaal grootoudervriendelijk uit, maar er zijn toch een paar voorwerpen die ik omdraai als mijn moeder langskomt (lacht).

Oceans Of Slumber © Theheavyglow, Jamie Lacombe

Zes jaar geleden voelde Oceans Of Slumber nog erg DIY aan. Tegenwoordig heb je een groot label achter je staan. Hoe heb je die veranderingen ervaren?

‘De transitie is enorm. De band was toen nog volop aan het experimenteren om te zien welke richting we uit zouden willen. Vóór ‘Blue’ deden we inderdaad zowat alles zelf. We werden uiteindelijk toch getekend en zo konden we beginnen aan de voorbereidingen van ‘Winter’. Het was een uitdaging om mijn stem te introduceren en tegelijkertijd op vlak van muziek alle ego’s te bedienen, tevreden te houden. Het blijft veel werk en doorzettingsvermogen vragen om de groei te realiseren die we willen zien. Met de nieuwe line-up hebben we op de laatste twee albums ons doel ongeveer kunnen vastleggen. Een groep is voor mij een levend organisme. Het is zoals hoe bomen groeien en veranderen, zoals het komen en gaan van de seizoenen. We hebben Oceans nooit tot één modus, genre of stijl beperkt. Het is een weergave van waar we op dat moment zijn, waar we naartoe gaan, waar we op dat moment veel naar luisteren, de films die we bekeken hebben, de dingen die ons overkomen in het dagelijkse leven en ons beïnvloeden.’

‘Starlight And Ash’ bevat verwijzingen naar hoodoo en voodoo. Wat is het verschil daartussen en op welke manier komt dat tot uiting?

‘Ik weet zelf het verschil tussen die twee begrippen niet zo goed, ze worden hier door elkaar gebruikt. Aan de ene kant heb je de witte magie, spreuken voor hoop en welvaart, en aan de andere kant vervloekingen die je over iemand kan uitspreken. Hier aan de Zuidelijke kust hoor je meer over voodoo. Dit is verbonden met de creoolse geschiedenis, waarbij slaven zich vermengden met de Franse tradities en Zuid-Amerikaanse cultuur. Die mensen brachten hun eigen spirituele riten mee die later als o.a. voodoo bekend zouden worden. Medicijnmannen, helende drankjes, hekserij, … werden allemaal in een slecht daglicht gesteld. Het werd als antireligieus gezien als je je bezig hield met kruiden, kristallen of gelijkaardige zaken. We bevinden ons hier niet ver van Louisiana. De levendige, kleurrijke geschiedenis van het hele kustgebied hier is met elkaar verbonden en ondervindt de invloed van de historisch gezien meest zwart-centrische, magische stad: New Orleans. Het is waar vampiers en weerwolven vandaan komen, met een enorme folklore, ontstaan uit elementen van over de hele wereld.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 208.