Updated 08/12/2024
XANDRIA: Griekse furie, Duits realisme
Het Duitse Xandria etaleert op hun nieuwe EP op schitterende wijze verschillende variaties op symfonische metal. Een belangrijk onderdeel in de nieuwe sound is de ravissante en talentvolle zangeres Ambre Vourvahis, die intussen ook als spreekbuis van de groep fungeert.
Waarom besloot de band om deze EP met slechts vier nieuwe nummers uit te brengen, nadat vorig jaar een volledig album werd uitgebracht?
‘We wilden de fans niet laten wachten tot we een volledig album hadden en aangezien Marco enkele fantastische ideeën had, leek het voor de hand te liggen om een EP uit te brengen met relatief korte songs. Het gaf ons de mogelijkheid om vrijuit enkele zaken uit te proberen en vier nieuwe songs uit te brengen die heel verschillend van elkaar zijn. Voor het volgende album heeft Marco een meer gefocust idee met een specifiek concept, maar dit was echt leuk voor ons om te doen.’
Waarom heet het album ‘Universal Tales’?
‘Eigenlijk is het een combinatie van twee songs op de plaat, nl. ‘Universal’ en ‘Living The Tale’. Het is een mooie samenvatting van de thema’s op het album. Aangezien de nummers op alle vlakken zo divers zijn, kan je het een universeel verhaal noemen. ‘Universal’ is bijvoorbeeld opgedragen aan de Iraanse vrouw Jina Mahsa Amini en gaat over burgerrechten in het algemeen. ‘No Time To Live Forever’ gaat dan weer over het religieus extreem fundamentalisme en hun verwerpelijke gedachtegang. Zij zorgen voor oorlogen en andere negatieve aspecten in de hoop dat zij het in een leven hierna beter zullen hebben.’
Zijn de orkestraties en koren echt?
‘We hebben opnieuw samengewerkt met het Sofia Bulgarian Choir. Op het Keltisch nummer ‘200 Years’ hebben we ook echte instrumenten. De muzikanten zullen trouwens op de volgende video te zien zijn. We hebben Ally Storch op viool en cello, terwijl McAlbi ons begeleidt op fluit. Overigens zijn er altijd wel Keltische elementen in de muziek van Xandria geweest, maar het is nooit de hoofdfocus geweest. Toch blijkt het goed te passen voor de groep. Overigens is het thema gebaseerd op de tv-serie ‘Outlander’, waarvan Marco een grote fan is. Hij ging trouwens naar Schotland en werd geïnspireerd door de geschiedenis van het land.’
Marco zei dat hij de growls in toekomstige releases wilde uitbreiden, maar die zijn er hier niet.
‘Dat is inderdaad interessant, want het was geen bewuste keuze om geen agressieve stemmen te gebruiken. Maar er was niet echt ruimte voor in de songs. We hadden het kunnen doen, maar we wilden de muziek zo natuurlijk mogelijk houden. We wilden het niet echt forceren, maar in de toekomst zullen we het zeker opnieuw integreren.’
Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 227.