Updated 27/03/2024
ABORTED
Vault Of Horrors
Als je op een zwaar festival eigenlijk al te veel gezopen hebt, moet er op het einde van de dag een band zijn die je nog even helemaal tot pulp hakt. Die band is Aborted. Technisch perfect en meedogenloos. En de nieuwe is hard, beenhard. ‘Dreadbringer’ vat het album aan en etaleert meteen alles waar men goed in is. Verzengende snelheid, hakkende en imposante mid-tempo riffs, een kundige solo, de iconische grunt en het geschreeuw van Sven ‘Svencho’ de Caluwé gaat weer door merg en been. Het drumwerk van de kleine Amerikaan Ken Bedene is wederom meesterlijk uniek. Beide hebben ze een prominente rol en staan ze flink in de mix. Op deze opener wordt Sven bijgestaan door Ben Duerr van Shadow Of Intent. Hij heeft er trouwens voor gekozen op elk nummer van dit nieuwe album geruggensteund te worden door telkens een andere, bevriende grunter. Zo passeren onder andere de zangers van Cryptopsy en Archspire om er maar een paar te noemen. Songs als ‘Insect Politics’, minder dan 2 minuten, en ‘The Shape Of Hate’, probeer bij momenten de zanglijnen van Svencho maar te volgen, bewijzen waarom Aborted tot het kruim van het genre behoort. ‘Leaders Not Followers’, zoals Barney Greenway het zo mooi zou zeggen. Razende snelheid in duizelingwekkende composities. Het gitaarwerk is vaak complex en altijd erg hoogstaand, maar minder memorabel en beklijvend dan op vroegere albums als ‘Engineering The Dead’ of ‘Goremageddon: The Saw And The Carnage Done’. Er is echter geen weg omheen. Aborted is ondertussen al lang geëvolueerd, Aborted is moderner dan toen, maar is nog steeds een absolute koning in het death metallandschap. De albumhoes is er deze keer één van dertien in een dozijn, maar je kan als marketeer niet altijd even vindingrijk uit de hoek komen. Dat doet echter helemaal niks ter zake aan het feit dat dit ondertussen twaalfde album van onze, ahum, Belgische trots, verpletterend is.