Updated 15/03/2023
CARRION
Morbid Nailgun Necropsy
Toen ons eind vorig jaar de tekstvideo voor het titelnummer van de nieuwe Carrion bereikte, rinkelden er al wat belletjes op de redactie. Dit zou weleens een regelrechte topplaat kunnen gaan worden! De vooruitgang ten opzichte van het al sterke, tweede album ‘Time To Suffer’ uit 2018 leek navenant. En zo bleek. ‘Morbid Nailgun Necropsy’ kan naadloos naast bijvoorbeeld één van de allergrootste, Belgische death metalalbums aller tijden, Aborteds ‘Engineering The Dead’ op een piëdestal geëtaleerd worden. De spectaculaire opener ‘Eradiction’ getuigt van intelligente riffs en toont Carrion in zijn allerbeste doen. We worden helemaal weggeblazen van het hyperimpressionante drumwerk van Nico Veroeven, zoals dat nog weinig gebeurt. We kennen de man natuurlijk van zijn hakwerk bij onder andere Wound Collector en vooral Serial Butcher, maar hij lijkt momenteel nergens beter te gedijen dan bij Carrion. Hij verdient echter niet alle credits alleen, want de hele band speelt hier de sterren uit het melkwegstelsel. De opbouw in ‘Mental Vortex’ of het geniale sluitstuk en de eindspurt na het semi-akoestische intermezzo in ‘Genetec Alteration’, zowel de individuele prestatie als de groepsinspanning, zijn hier uitmuntend! Neem nu zanger Sven Van Severen, hij doet ons bij momenten voorwaar denken aan de grootste uit het genre, Travis Ryan. Hij maakt dus niet alleen gebruik van traditionele grunts en screams, zijn verschillende stemmetjes laten hem uitblinken. Luister bijvoorbeeld naar de dreigende, cleane vocalen in ‘Nematodes’, die doen denken aan Shane Embury in Tronos. Een topplaat met een ferm internationaal karakter!