Updated 10/01/2023
OBITUARY
Dying Of Everything
We kunnen eigenlijk meteen met de deur in huis vallen wat ‘Dying Of Everything’ betreft: de mannen hebben zichzelf overtroffen en komen met het beste werk dat ze geschreven hebben in anderhalf decennium. Opener ‘Barely Alive’ is een snel, klassiek death metalmeesterwerk geheel in de blauwdruk van de band, met riffs waarbij Trevor Peres zichzelf waarlijk heeft overtroffen. Het daaropvolgende ‘The Wrong Time’ was de eerste single van de plaat en deze werd terecht al overal op het net geprezen. Een zware, herkenbare en catchy riff met daarover de nog steeds perfect scheurende stem van grootmeester John Tardy. Het valt ook meteen op hoe goed het album klinkt. Het geluid ligt ergens tussen ‘Cause Of Death’ en ‘The End Complete’ in, waarbij een zekere rauwheid het vakmanschap van de band nog maar eens bewijst. Alles is perfect hoorbaar en toch klinkt het album niet te modern of overgeproduceerd. De felle, sterk aanwezige cymbaalbel, het dikke fundament van de ritmesectie, maar vooral het feit dat het geheel klinkt als een klok zorgen voor een album dat nog erg lang zal herinnerd worden. Op het titelnummer ‘Dying Of Everyting’ spat het spelplezier er zo vanaf en de snelle, rollende riff in ’By The Dawn’ maakt dat dit één van onze favorieten op de plaat is. We kunnen alleen maar beamen wat Trevor Peres zelf al aanhaalde: er staan geen B-kantjes op dit album. De nummers zijn zo catchy dat je er na een paar luisterbeurten al verslaafd aan bent en je ze alleen maar opnieuw wil draaien. Het klinkt misschien over de top, maar ‘Dying Of Everything’ mag tot de vier beste platen van de band gerekend worden. Met het enthousiasme en hun ‘down to earth’-attitude die we van ze gewend zijn, kunnen we alleen maar met groot verlangen uitkijken naar hun passage in de Benelux in januari om de nieuwe nummers live te horen. De schitterende hoes, helaas het laatste werk van Mariusz Lewandowski, is het detail dat het werk helemaal af maakt.